Sökning: "inkluderande undervisningsstrategier"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden inkluderande undervisningsstrategier.
1. Språk och matematik : Undervisningsstrategier för att stödja andraspråkselever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt undersöker undervisningsstrategier för att stödja andraspråkselever inom matematikundervisning samt utmaningar som dessa andraspråkselever står inför. I studien har nationella och internationella forskningar sammanställts, där sökningar gjorts i olika databaser såsom ERIC, ERC och Libsearch. LÄS MER
2. En kunskapssöversikt av läs- och skrivprocesser inom svenskundervisning för särbegåvade elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Institutet för studier i Malmös historia (IMH)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska strategier och anpassningar inom svenskundervisningen för att effektivt utmana särbegåvade elever. Utmaningarna ligger i att skapa en lärandemiljö som möter de unika behoven hos särbegåvade elever och det finns även utmaningar med arbetet av deras intellektuella utveckling. LÄS MER
3. Språkutveckling i förskolan : En studie om förskollärares erfarenheter av att arbeta med flerspråkiga barns språkutveckling i svenska
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I denna studie undersöktes hur förskollärare aktivt arbetar för att främja språkutvecklingen i svenska hos flerspråkiga barn. Studiens frågeställningar grundas i ett sociokulturellt perspektiv, fokuserade på förskolan som en social miljö där interaktion och kulturella verktyg är nyckelkomponenter för att stödja barnens lärande och språkutveckling. LÄS MER
4. "Räkna i boken" : En kvalitativ läromedelsanalys som undersöker möjligheten för lärare att uppnå differentieringsuppdraget med hjälp av läroboken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionenSammanfattning : Det här produktionsarbetet undersöker hur enligt tidigare forskning erkända differentierade strategier återfinns i läroböcker som används i kursen Matematik 2b, en kurs där en stor andel elever får underkänt betyg. Många lärare utgår från lärobokens uppbyggnad när de utformar sin matematikundervisning vilket lägger stor vikt vid hur läroboken är utformad. LÄS MER
5. Vem är din undervisning anpassad för? : Gymnasielärares undervisningsstrategier för elever i matematiksvårigheter i det inkluderande klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Det här konsumtionsarbetet sammanfattar olika matematiksvårigheter som kan finnas hos elever och metoder för hur svårigheterna kan upptäckas av lärare, samt undervisningsstrategier att använda sig av för lärare i mötet med dessa elever i gymnasieskolan. Strategierna kan användas i ett inkluderande klassrum och gynnar därmed inte bara elever i matematiksvårigheter utan även elever utanför. LÄS MER