Sökning: "skollagen gymnasiet"

Visar resultat 6 - 10 av 35 uppsatser innehållade orden skollagen gymnasiet.

  1. 6. "Skolor får inte betyg för hur väl de löst skolgången för en elev med hörselnedsättning, men eleven får det…” : En kvalitativ intervjustudie med undervisande lärare på högstadiet och i gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sofia Rydén; [2021]
    Nyckelord :Children with hearing impairment; inclusion; participation; hearing technology; coping strategies; Barn med hörselnedsättning; inkludering; delaktighet; hörteknik; copingstrategier;

    Sammanfattning : Antalet elever med hörselnedsättning som placeras i hörande skolor istället för i hörselklass eller specialskola ökar. Skillnaderna mellan skolformerna är att specialskolan och hörselklasserna erbjuder anpassade lärmiljöer och skolpersonal med särskild kompetens i frågor som rör hörselnedsättning och dess konsekvenser för individen. LÄS MER

  2. 7. Behöver du hjälp? : En intervjustudie om hur specialpedagoger upplever det särskilda stödet i yrkesförberedande gymnasieprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anton Carlström; [2021]
    Nyckelord :Särskilt stöd; yrkesförberedande gymnasieprogram; specialpedagogik; extra anpassningar;

    Sammanfattning : I svensk gymnasieskola under år 2021 så studerade 29% av eleverna på en yrkesförberedande utbildning, vilket motsvarar cirka 105 000 elever. Enligt policydokument likt Skollagen (SFS 2010:800 kap 3) så har dessa elever rätt till både en kvalificerad utbildning och ett så kallat adekvat särskilt stöd om de inte klarar av utbildningens kunskapskrav. LÄS MER

  3. 8. Gymnasielärares planering av teknikundervisning med stöd av erfarenhet och beprövad erfarenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Al-Dawod Mohammed; [2020]
    Nyckelord :Beprövad erfarenhet; Didaktik; Formativ bedömning; Kollegialt lärande; Planering; Summativ bedömning; Teknikdidaktik; Vetenskaplig grund;

    Sammanfattning : Med min tidigare erfarenhet som civilingenjör i maskinteknik och högskolelärare, har jag i min undervisning märkt av hur viktigt det är att man lär sig av sin tidigare arbetslivserfarenhet och tar tag i problemen som kan uppstå. Det är viktigt för att eleverna ska lära sig, men även för att jag som lärare, ska kunna utvecklas i min undervisning. LÄS MER

  4. 9. "Var inte rädd utan kör på!"

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lena Sundin; Tina Teandersson; [2020]
    Nyckelord :gymnasievalet; habitus; mansdominerade yrkesprogram; normbrytande val; studie- och yrkesvägledare;

    Sammanfattning : För att ett land ska kunna växa och utvecklas krävs att hela befolkningens kunskaper och kompetens tillvaratas. Jämställdhet mellan könen är en viktig faktor för tillväxt. Den svenska arbetsmarknaden är dock till stor del könssegregerad. LÄS MER

  5. 10. Läxor som tragedi eller romans : En jämförandestudie av relationen mellan elevers val av studieplats och uppfattningar av läxor.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Henrik Magnusson; [2018]
    Nyckelord :läxor; studier; nytta; gymnasiet; fenomenografi; uppfattning;

    Sammanfattning : According to the law (3 § Skollagen), the school offers a good study environment, but although the school succeeds, many students prefer to study at home. This study explore upper secondary school students' conceptions of homework as well as differences in conceptions between students in a vocational and study preparation program. LÄS MER