Sökning: "skolutvecklingsarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet skolutvecklingsarbete.

  1. 1. En studie om hur speciallärare och specialpedagoger beskriver sin roll i arbetet med Läsa, skriva, räkna-garantin med fokus på samråd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Ragnarsson; Veronica Wecklauf-Reuterhäll; [2023]
    Nyckelord :Läsa; skriva; räkna-garantin; samråd; speciallärare specialpedagog rollen; specialpedagogiska perspektiv och tidiga insatser;

    Sammanfattning : Kraftigt försämrade skolresultat i internationella kunskapsmätningar som PISA (Programme for International Student Assessment) och PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) har lett till en förstärkning i skollagen som heter Läsa, skriva, räkna-garantin (SFS 2010:800 3 kap §4). Den tillagda paragrafen handlar om att ge elever rätt stöd i rätt tid. LÄS MER

  2. 2. Lärare och skolutveckling : Att vara en del av en skolas utvecklingsarbete

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Margareta Winberg; [2023]
    Nyckelord :skolutveckling; skolförbättring; förändringsprocesser; school development; professional learning;

    Sammanfattning : Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 22) ger ett tydligt uppdrag till alla verksamma lärare att ta ansvar för skolans utveckling. Tidigare forskning visar hur olika förändringsprocesser kan förstås, där finns även beskrivet vilka faktorer som gynnar ett utvecklingsarbete och vad som leder till varaktig förändring och därmed även påverkar elevers måluppfyllelse i positiv riktning. LÄS MER

  3. 3. "Det känns som det enda vi gör är att släcka bränder" : En fallstudie om tre skolors utvecklingsarbete från ett åtgärdande till ett främjande förhållningssätt

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Ekman; Linnéa Waldetoft; [2022]
    Nyckelord :Främjande förhållningssätt; inkludering; ledarskap; ledning och stimulans; relationellt perspektiv; skolutveckling; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Studien grundade sig i skillnaden mellan skolans styrdokuments krav på ett övervägande främjande arbete på organisationsnivå och många skolors upplevelse av att bedriva ett huvudsakligen individfixerat åtgärdande arbete, alltså ”brandkårsutryckningar”. Syftet med studien var att undersöka varför och på vilket sätt tre skolor har valt att starta ett utvecklingsarbete på organisationsnivå för att ändra sin verksamhets förhållningssätt från ett åtgärdande arbete till ett främjande. LÄS MER

  4. 4. ”Den enskilt viktigaste pusselbiten”? : En undersökning om hur gymnasielärare uppfattar sina möjligheter och motivation till att delta i skolutvecklingsarbete.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Robin Högdén; [2022]
    Nyckelord :Leadership; school development; teachers professional development; focus groups; high schools; motivational theory; hygiene factors; motivational factors; ledarskap; skolutveckling; lärares yrkesutveckling; fokusgrupp; gymnasieskolor; motivationsteori; hygienfaktorer; motivationsfaktorer;

    Sammanfattning : This study investigates how high school teachers perceive their possibilities and motivation to participate in professional development as part of school development. This is because previous research shows that teachers’ work situation is tied to contextual factors that determine possibility and motivation, such as work environment, workload, government control and autonomy. LÄS MER

  5. 5. Rektors förlängda arm : En kvalitativ studie om rektorers uppfattningar om specialpedagogens uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Erika Hörnlund; Cecilia Rydberg; [2022]
    Nyckelord :Specialpedagog; specialpedagogiskt uppdrag; fenomenografi; elevhälsa;

    Sammanfattning : Specialpedagogens roll inom skolan är inte tydligt framskriven i styrdokumenten, vilket kan ge yrket sämre förutsättningar att få mandat för det arbete som specialpedagogen är utbildad för. Syftet med den här uppsatsen är att undersöka och beskriva rektorers uppfattningar om vissa delar av specialpedagogens yrkesroll. LÄS MER