Sökning: "småbarnsavdelning förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 33 uppsatser innehållade orden småbarnsavdelning förskola.

  1. 16. Att släppa taget- inte ansvaret : En studie om barns delaktighet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Amanda Svensson; Lina Ericsson; [2012]
    Nyckelord :delaktighet; samling; förskola; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån en sociokulturell teori, redogöra för på vilket sätt småbarn bjuds in till delaktighet under samlingen i förskolan. Frågeställningarna vi har haft som utgångspunkt är; På vilka sätt inbjuds barnen till delaktighet vid samlingen i förskolan? Vad är det som möjliggör respektive förhindrar delaktighet? Datainsamling skedde genom observationer och videoinspelning på en småbarnsavdelning på en förskola i Halmstad. LÄS MER

  2. 17. Förskolepersonalens faktiska och upplevda bullerbelastning på arbetet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskap och medicin

    Författare :Evelina Edström; Sofia Löfgren; [2012]
    Nyckelord :Förskola; Buller; Förskolepersonal; Dosmätning; Ljudnivå;

    Sammanfattning : Bakgrund: Buller är benämningen på icke önskvärda ljud och blir skadliga när ljudnivåerna blir tillräckligt höga. Effekterna av bullerexponering är många. Höga ljudnivåer förekommer bl.a. LÄS MER

  3. 18. Hur tänker du om begreppet rumsuppfattning? : En studie om hur fem pedagoger beskriver rumsuppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Malin Lindh; [2012]
    Nyckelord :matematik; rumsuppfattning; förskola; pedagog;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Det huvudsakliga syftet med studien är att undersöka hur pedagoger på småbarnsavdelning beskriver att de arbetar för att uppmärksamma och synliggöra barnens rumsuppfattning. Studien har två huvudsakliga frågeställningar: Vilken betydelse har rumsuppfattningsförmåga för barns matematiska utveckling samt hur arbetar pedagogerna för att utveckla barns rumsuppfattning i förskolans verksamhet. LÄS MER

  4. 19. De allra yngsta flerspråkiga barnens meningsskapande i möte med pedagogisk dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ann Vikström; [2012]
    Nyckelord :toddlare; meningsskapande; pedagogisk dokumentation; tecken; igångsättare;

    Sammanfattning : Den här undersökningen har sin grund i den pedagogiska dokumentation som samlat in vid ett tidigare estetiskt projektarbete, i kursen Förskoledidaktik med inriktning mot etik och estetik, hösten 2011, vid Stockholms universitet. Arbetet utfördes på en småbarnsavdelning vid en förskola i en av Stockholms norra förorter. LÄS MER

  5. 20. Inskolning av flerspråkiga barn på förskolans småbarnsavdelning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Beata Tomaszewska; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inskolning av flerspråkiga barn på förskolans småbarnsavdelning handlar om inskolning i förskola. Examensarbetets syfte är att beskriva pedagogernas syn på inskolning och vad som är viktigt att tänka på när man skolar in flerspråkiga barn. LÄS MER