Sökning: "social transparens"

Visar resultat 6 - 10 av 230 uppsatser innehållade orden social transparens.

  1. 6. Are mindless robots less threatening? : The role of transparency about robots’ lack of human-like psychological capabilities

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Emma Willyams; [2023]
    Nyckelord :social robots; threat to distinctiveness hypothesis; transparency; HRI;

    Sammanfattning : The use of social robots is often seen as a solution for handling future challenges such as caring for a growing population of elderly people. However, previous research has shown that robots can be perceived as threatening and for a successful implementation of robots in society we are dependent on the public’s acceptance of the technology. LÄS MER

  2. 7. Effekten av influencer-marketing : En kvantiativ studie som undersöker influencer-marketings roll kring Generation Z konsumentbeteende

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Filippa Larsson; Eric Parsmo; Wilma Forssander; [2023]
    Nyckelord :influencers; influencer-marketing; sociala medier; Generation Z; förtroende; klädbranschen; impulsköp;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-30  Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi  Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet  Författare: Eric Parsmo, Filippa Larsson & Wilma Forssander  Titel: Effekten av influencer-marketing   Handledare: Rana Mostaghel   Nyckelord: Influencers, Influencer-marketing, Sociala medier, Generation Z, Förtroende, Klädbranschen, Impulsköp  Frågeställningar: - Vilka faktorer inom influencer-marketing spelar roll när det kommer till Generation Z konsumentbeteende inom klädbranschen i Sverige? - Vilka faktorer spelar en roll för Generation Z tillit gentemot influencer-marketing?  Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka sambanden mellan utvalda variabler för att se vilka faktorer inom influencer-marketing som spelar roll när det kommer till Generation Z konsumentbeteendet inom klädbranschen i Sverige. Studien undersöker även tilliten mellan Generation Z och influencer-marketing. LÄS MER

  3. 8. Attityder inom vertikal odling : en undersökning på Uppsalastudenter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Viktor Evestam; [2023]
    Nyckelord :Vertikal odling; Attityd; Uppsala; Student; Innovation;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker vilka attityder som finns till vertikal odling hos civilingenjörsstudenter inom programmet System i teknik och samhälle (STS) på Uppsala universitet. Studien undersöker olika affärsmodeller för vertikal odling och huruvida de ger upphov till skillnader i attityd hos STS-studenter och analyserar vad dessa attityder baseras på. LÄS MER

  4. 9. “Någon som försöker sälja försäkringar”? : En kvalitativ studie om mottagarens uppfattning av kommersialiseringen av svenska myndigheters externa kommunikation

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Moa Söder; Philip Fallqvist; [2023]
    Nyckelord :Authorities; Reception; Commercialization; Trust; Transparency; Myndigheter; Mottagande; Kommersialisering; Förtroende; Transparens;

    Sammanfattning : Svenska myndigheter agerar utifrån regeringsuppdrag och har i uppgift att informera och influera samhället för allmänhetens bästa (Fredriksson & Pallas, 2018). Myndigheternas sätt att kommunicera ut viktig information till allmänheten har till följd av New Public Management lett till att den offentliga sektorn genomgår en form av kommersialisering (Raftopoulou & Hogg, 2010). LÄS MER

  5. 10. Sustainable Practices within the Real Estate sector : An analysis investigating the impact of sustainability practices within Real Estate companies in Sweden

    Master-uppsats, KTH/Fastighetsföretagande och finansiella system

    Författare :Sanna Backenroth; Nicol Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Sustainable investment; ESG; energy certification; property valuation; Hållbara investeringar; ESG; miljöcertifiering; fastighetsvärdering; fastighetsmarknaden;

    Sammanfattning : The awareness of ESG (environmental, governance, social) has risen significantly during the last decade. The construction and real estate industry represents 21 % of the negative climate emissions in Sweden, highlighting the crucial role of property owners in achieving a climate-neutral society. LÄS MER