Sökning: "sociala medier inom musikbranschen"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden sociala medier inom musikbranschen.
1. Den digitala valutans roll i musikbranschen : En undersökning av hur antalet streams, likes och följare påverkar svenska och danska artisters karriärer
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : Denna undersökning fokuserar på hur digitala interaktioner påverkar motivationen hos svenska och danska artister inom populärmusikgenrer. Genom en kvantitativ ansats formulerade vi fyra propositioner och genomförde en enkät med 99 artister, främst DIY-artister som har släppt musik under den digitala eran. LÄS MER
2. Att nå ut i det tysta bruset : En kvalitativ studie om videomarknadsföringsstrategier och ljudlös uppspelning inom musikbranschen
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Musikindustrin ställs idag mot en utmaning när innehåll på sociala medier ses utan ljud, vilket kan ha en negativ inverkan på effektiviteten av budskap och annonsering. Denna studie har undersökt hur marknadsförare inom den svenska musikindustrin förhåller sig till ljudlös uppspelning av rörligt innehåll på sociala medier och vilka strategier de använder för att nå ut med rörligt innehåll på sociala medie-plattformar. LÄS MER
3. Spotify som nödvändighet i den nyamusikbranschen : Bland gatekeepers och hierarkier i streamingmiljön
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Denna kvalitativa studie ämnar undersöka och belysa vilka metoder, strategier ochtillvägagångssätt ett antal independentartister, specifikt svenska rockband, använder sigav för att sprida sin musik, skaffa sig lyssnare och skapa intresse för sitt respektive band.Begreppet independentartist syftar i denna uppsats till artister eller musiker som skriver,producerar, distribuerar och marknadsför sina egna alster oberoende av majorbolag. LÄS MER
4. Varumärke och image slår igenom bruset i musikbranschen : En kvalitativ studie om hur artister jobbar med sina varumärken på sina sociala medier
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : Digitaliseringen har revolutionerat musikindustrin, alla delar av marknaden har utvecklats, marknadsföring är ett av dem. Sociala medier har blivit centrum för marknadsföringen och konsumenten begär mer relaterbara varumärken och image som ett krav för att konsumera produkter. LÄS MER
5. Att tränga genom bruset som independentartist : Långsiktighet i byggande av artistvarumärke, ökad lyssnartillväxt och exponering inom en kompetetiv bransch
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktionSammanfattning : Denna kvalitativa studie ämnar undersöka och belysa vilka strategierindependentartister använt sig av för att ’tränga genom bruset’. Begreppet”independentartist” syftar till artister eller musiker som skriver, producerar, distribueraroch marknadsför sina egna alster oberoende av majorbolag. LÄS MER