Sökning: "sociokulturella teorin vygotskij"

Visar resultat 11 - 15 av 43 uppsatser innehållade orden sociokulturella teorin vygotskij.

  1. 11. Spontana lärsituationer i förskolan : kopplat till matematik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofie Anderson Lagerqvist; Shpresa Bekteshi; [2021]
    Nyckelord :förskolan; matematik; samspel; scaffolding; spontana lärsituationer;

    Sammanfattning : Matematik finns överallt och därför är det viktigt att som pedagog arbeta med matematik i förskolan då det utgör en stor del av barnets kunskapsutveckling. Det framkommer i litteratur att barnet inte alltid uppmärksammar det matematiska i de spontana lärsituationerna och därför måste pedagogen vägleda barnet till ett matematiskt innehåll. LÄS MER

  2. 12. Barnlitteraturens värld : En studie om högläsningens påverkan på barns språkutveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Ljunggren; Emelie Mathla; [2021]
    Nyckelord :barnlitteratur; boksamtal; högläsning; litteracitet; hjälpmedel; språkutveckling; förskola;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to find out how preschools promote the language development of children by using reading aloud of children's literature and also by finding out which aids are being used when reading aloud. This study is about the preschool's work with reading aloud of children's literature for a language development purpose. LÄS MER

  3. 13. Digitala verktyg : i undervisningssyfte i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Miranda Ellison; Katarina Smrekar; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; undervisning; delaktighet och inflytande;

    Sammanfattning : Studien undersöker digitala verktygs användande i undervisningssyfte, barns inflytande och delaktighet samt för- respektive nackdelar med digitala verktyg i förskolan. Anledningen till det valda ämnet var att digitala verktyg är en stor del av vårt samhälle som kräver digital kompetens. LÄS MER

  4. 14. Betydelsen av samspelet mellan ämneslärare och modersmålslärare för flerspråkiga elevers språk och kunskapsutveckling inom NO

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rana El Sayed; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; Modersmålslärare; Språk och kunskapsutveckling; Translanguaging; Ämneslärare.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att beskriva hur modersmålslärare och ämneslärare arbetar för att gynna flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling. Med detta syfte ingår det att studera vilka arbetsformer lärarna lyfter fram som är användbara för att stödja eleverna i deras språk och kunskaper samt betydelsen av det första språket i inlärningsprocessen. LÄS MER

  5. 15. TINGENS RÖST OCH HANDENS ARBETE

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ylva Forsberg; [2020-06-17]
    Nyckelord :Montessori; praktiska vardagssysslor; praktiska vardagsövningar; Practical Life; Vygotskij; sociokulturellt;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka Montessoripedagogikens bakgrund och Montessoris ursprungliga syfte med praktiska vardagssysslor. Vidare studerades de praktiska vardagsysslornas utveckling, samt hur arbetet med dem gestaltar sig i nutidens montessoriförskolor och vilken betydelse de anses ha för barnen. LÄS MER