Sökning: "sociologi undervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden sociologi undervisning.
1. Repslagning - samarbete och aktionsforskning i skolslöjden
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Denna studie belyser slöjdlärares resonemang vid samarbete mellan slöjdens olika materialinriktningar med repslagning som gemensamt arbetsområde. Studien undersöker även på vilka sätt elever upplever slöjdämnet vid arbete med repslagning i skolslöjden före respektive efter detta arbetsområde. LÄS MER
2. Hur lärare motiverar elever till lärande
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Ett av skolans uppdrag är att ge alla elever en bred likvärdig utbildning. Elevers olika förutsättningar och förmågor ska ligga till grund för hur verksamheten bedrivs. Det är lärarens uppgift att kartlägga och skapa en lärmiljö där eleven ges de bästa möjligheterna att växa och utvecklas. LÄS MER
3. Formativ bedömning- ett pedagogiskt verktyg för att utveckla matematikundervisning i årskurs 4–6 ur ett lärarperspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare på mellanstadiet arbetar med informationen från formativ bedömning i matematikämnet. Vi vill undersöka hur lärare samlar in information för elevers lärande samt hur dess information används för att utforma undervisningen, så att elevens kunskaper i matematik utvecklas. LÄS MER
4. “If you come in with a kind of relaxed, happy, positive attitude I feel like it reflects on the kids.” - En kvalitativ intervjustudie om idrottslärares resonemang kring deltagande och motivation
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Denna studie undersöker idrottslärares resonemang kring skapandet och upprätthållandet av deltagande och motivation. Syftet med studien är att nå en förståelse för vad idrottsläraren anser och upplever som viktigt i sin yrkesroll för att eleven ska fortsätta intressera sig för ämnet idrott och hälsa. LÄS MER
5. Framgångsfaktorer för lärande i musik - en jämförande kvalitativ studie mellan elevers motivation i grundskolans respektive kulturskolans musikundervisning.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att genom intervjuer undersöka vad som motiverar elever i kulturskolans- respektive grundskolans musikundervisning. De personer jag valt att intervjua är elever i årskurs 6 som deltar i båda verksamheterna för att på så sätt få deras perspektiv vad som motiverar dem i respektive undervisningsform. LÄS MER