Sökning: "specialpedagogik frågeställning"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden specialpedagogik frågeställning.

  1. 1. Varför är vi inte mer närvarande med barnen? Strukturerad barngruppstid och kollegiala dialoger för förändrad och förbättrad närvaro i barngruppen.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helen Zetterberg; [2023-07-04]
    Nyckelord :förskola; närvarande pedagog; relationell pedagogik; aktionsforskning; personlig; professionell och politisk kunskapsdimension;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur den iscensatta aktionen av strukturerad barngruppstid och kollegial dialog bidragit till att pedagogerna blivit mer närvarande pedagoger i förskolepraktiken. Frågeställningen söker svar på hur pedagogerna beskriver sig som mer närvarande pedagoger i förhållande till sin person, sin professionalitet och politiska ramar. LÄS MER

  2. 2. Hur förskolans personal ser på begreppet en förskola för alla : En intervjustudie om inkludering och erfarenheter ur ett pedagogperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sandra Ohlson; Josefine Vennerström; [2023]
    Nyckelord :exclusion; guidance document; inclusion; preschool; preschool teacher; special education; special needs; exkludering; förskola; förskollärare; inkludering; specialpedagogik; speciella behov; styrdokument;

    Sammanfattning : Förskolan i Sverige ska verka för alla barn och dess likheter och olikheter. Alla barn har rätt till att utvecklas och känna glädjen i att få lyckas. Förskolan är en social arena där mänger av människor möts oberoende av kultur eller funktion. LÄS MER

  3. 3. Inkludering i förskolan. : Förskollärares beskrivning av arbetet med inkludering av barn i behov av särskilt stöd.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Eva Jansson; Maria Wirsenius; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; barn i behov av särskilt stöd; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur förskollärare beskriver förutsättningar för ett inkluderande arbetssätt i förskolan med barn i behov av särskilt stöd. Studien utgår ifrån följande frågeställning: Vilka faktorer påverkar förskollärares förutsättningar att genomföra ett inkluderande arbete i förskolans verksamhet? Vi har grundat forskningsarbetet i ett fenomenografiskt perspektiv där variation av förskollärares uppfattningar och erfarenheter har identifierats. LÄS MER

  4. 4. Att slänga sig i torktumlaren och komma ut på andra sidan : Om förskollärares och specialpedagogers erfarenheter av hinder och framgångsfaktorer i arbetet med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Ericsson Franzén; Veronica Svensson; [2022]
    Nyckelord :Specialpedagogik; förskola; barn i behov av särskilt stöd; likvärdighet; samverkan; frirum;

    Sammanfattning : Enligt förskolans styrdokument ska barn i förskolan få det stöd de behöver för sin utveckling, men det finns samtidigt ingen konkret vägledning för hur det ska gå till eller krav på tillgång till specialpedagogisk kompetens. De lokala förutsättningarna varierar, vilket i sin tur innebär problem med förskolans likvärdighet. LÄS MER

  5. 5. Vem är jag och vem blir jag? : En fallstudie om övergången från förskolan till förskoleklassen och fritidshemmet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Margareta Högberg; [2021]
    Nyckelord :Special education; Preeschool class after-school care; interviews; identity forming; inclusion; interviews; transition; obstacles and opportunitiesr; Specialpedagogik; förskoleklass fritidshem; intervjuer; identitetsformering; inkludering; övergång; hinder och möjligheter ö;

    Sammanfattning : The aim of the study has been to highlight opportunities and obstacles for children to develop a positive identity after the transition from preschool to preschool class and school-age educare. Previous research shows that an individual's perceived identity changes when transitioning to new contexts, which often entails new roles and new positions. LÄS MER