Sökning: "specialpedagogik inom lärarutbildningen"

Visar resultat 11 - 15 av 56 uppsatser innehållade orden specialpedagogik inom lärarutbildningen.

  1. 11. Uppfattningar om bedömning i matematik uttalade av elever i behov av särskilt stöd

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Johan Hedblom; [2013]
    Nyckelord :bedömning; exkludering; inkludering; matematik;

    Sammanfattning : Problemområde: Forskning inom specialpedagogik fokuserar i stor utsträckning på hur lärare ska kunna inkludera samtliga elever i undervisningen. Trenden ute på skolor visar dock på att exkludering av elever i behov av särskilt stöd ökar (Berhanu, 2010). Således finns en motsättning mellan teori och praktik. LÄS MER

  2. 12. Undantagsbestämmelsen - Kunskaper, attityder och tillämpning i grundskolans högstadium

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jeanette Lindell; Katarina Svanberg; [2013]
    Nyckelord :bedömning; bedömningskompetens; bedömningsgrunder; en skola för alla; funktionsnedsättning; kunskapskrav; likvärdighet; Skollagen; Undantagsbestämmelsen.;

    Sammanfattning : AbstractJeanette Lindell & Katarina Svanberg (2013). Undantagsbestämmelsen - kunskaper, attityder och tillämpning i grundskolans högstadium. (The derogation clause - knowledge, attitudes and application of secondary school). Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola. LÄS MER

  3. 13. Jag blir inte snead hela tiden

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Susse Tinz; Vivi-Ann Eliasson; [2013]
    Nyckelord :dyslexi; exkludering; gymnasiet; IKT; ICT; SEN; inkludering; kompensatoriska lärverktyg;

    Sammanfattning : Eliasson, Vivi-Ann & Tinz, Susse (2012). ”Jag blir inte snead hela tiden” – Gymnasieelever med diagnos dyslexi resonerar kring datorn som lärverktyg i klassrummet [So I won’t be eyeballed all the time – Students in secondary school, diagnosed with dyslexia, reason about the computer as a learning tool in the classroom]. LÄS MER

  4. 14. Folkhögskola - en inkluderande verksamhet. Åtta deltagare berättar om sin skolgång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Eva Marie Bylander; [2013]
    Nyckelord :Berättelse; Folkhögskola; Inkludering; Personlig utveckling; Specialpedagogik; Vändpunkt; Lärare;

    Sammanfattning : En studie inom det specialpedagogiska området, där åtta unga vuxna från folkhögskolans Allmänna linje berättar om hela sin skolgång och vilka faktorer som påverkat deras studier både positivt och mindre positivt. Studien genomfördes genom halvstrukturerade intervjuer och med ett hermeneutiskt tolkningsperspektiv. LÄS MER

  5. 15. Bilder av specialpedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Carina Hansén; Frida Larsson; [2013]
    Nyckelord :avvikelse; behov av stöd; normalitet; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Vårt arbete handlar om att lyfta fram bilder av specialpedagogik, men specialpedagogik är ett brett och tvärvetenskapligt ämne och därav är bilderna inte helt klara. Skolans arbete med specialpedagogik har förändrats från att vara exkluderande av elever som inte ansetts passa in i normalitetsmallen till att numera vara inriktat på inkludering av elever i det ordinarie klassrummet. LÄS MER