Sökning: "specialpedagogik tillgänglighet"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden specialpedagogik tillgänglighet.

  1. 1. Den tredje pedagogen : En studie om utformningen av tillgängliga pedagogiska lärmiljöer i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Catalina Prisacaru; Ingela Vergara Concha; [2024]
    Nyckelord :inclusion; accessible learning environments; TEACCH; affordance; inkludering; tillgängliga lärmiljöer; tydliggörande pedagogik; handlingsmöjligheter;

    Sammanfattning : Syftet med vår kvalitativa studie är att undersöka några förskollärares resonemang kring arbetet med lärmiljöers utformning, samt studera lärmiljöer ur ett tillgänglighetsperspektiv. Genom semi-strukturerade intervjuer med verksamma pedagoger och observationer på deras respektive avdelningar kunde datamaterial samlas in. LÄS MER

  2. 2. Relationskompetens. En etnografiskt inspirerad studie om några specialpedagogers relationer till lärare

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Pia Lindedahl; Hanna Torsson; [2023-07-04]
    Nyckelord :relationskompetens; kommunikativ kompetens; differentieringskompetens; socioemotionell kompetens; specialpedagog;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur några specialpedagogers relationer till lärare avseende samtal och praktiska göromål tar sig uttryck i två grundskolor. Forskningsfrågan som fungerat som utgångspunkt handlar om vad som kännetecknar några specialpedagogers relationskompetens i förhållande till lärare. LÄS MER

  3. 3. Vad görs och hur? Gymnasielärares intryck av kollaboration med specialpedagogiska resurser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lilian Hemmingsson; [2023]
    Nyckelord :Collaborations; teachers; special pedagogy; individualized learning; didactics; hard of hearing.; Samarbeten; lärare; specialpedagogik; individanpassad undervisning; didaktik; hörselnedsättning.;

    Sammanfattning : Denna intervjustudie syftar till att undersöka gymnasielärares uppfattningar av samarbeten med specialpedagogiska resurser när det kommer till individanpassad undervisning där individplacerade elever med hörselnedsättning ingår. Ramfaktorteorin används som teoretisk utgångspunkt i analys av data. LÄS MER

  4. 4. Teorin om praktikarkitekturer som teoretisk lins för att studera tillgänglighet i matematikundervisning i år 4-6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Brättorp; Kajsa Reimer; [2022-11-21]
    Nyckelord :tillgänglighet; matematikundervisning; tillgänglig matematikundervisning; teorin om praktikarkitekturer; undervisningspraktik; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne där relativt många elever inte uppnår kunskapskraven. För att förstå varför och för att få alla elever att lyckas behöver svaren sökas inte bara på individnivå utan i hela undervisningspraktiken. Undervisningen behöver vara tillgänglig för att eleven ska utvecklas i sitt lärande. LÄS MER

  5. 5. Val och användning av artefakter i matematikundervisningen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Henriksson; Evgenia Erixon; Eva Strid; [2022-10-14]
    Nyckelord :artefakter; matematik; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att elever som hamnar i matematiksvårigheter i skolan riskerar utan förskap och att få ett sämre liv. För att undervisningen ska bli likvärdig behöver den bli till gänglig för alla elever. LÄS MER