Sökning: "specialundervisning läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden specialundervisning läsning.

  1. 1. Trestegsstödet - en garanti för tidiga stödinsatser : - En fallstudie i en svenskspråkig skola i Finland

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap; Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Carina Arnby; Marie Lagerdahl; [2023]
    Nyckelord :trestegsstödet; inkludering; differentierad undervisning; specialundervisning på deltid; fonologisk medvetenhet;

    Sammanfattning : I den finska skolan används sedan 2011 trestegsstödet, som är en lagstadgad kompensatorisk stödmodell på tre nivåer. Trestegs Stödets huvudsakliga syfte är att erbjuda tidiga specialpedagogiska stödinsatser och att främja ett inkluderande förhållningssätt. LÄS MER

  2. 2. Specialundervisning för elever i behov av särskilt stöd gällande läsning i matematik : Speciallärares beskrivning av sitt arbete och sina kunskaper.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Karin Ewers Cipranic; Lisette Guldstrand; [2018]
    Nyckelord :special education; mathematical difficulties; reading difficulties; socio-cultural perspective; specialundervisning; matematiksvårigheter; lässvårigheter; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Flertalet elever i behov av stöd i läsning upplever svårigheter i matematik. Speciallärare vet att alla elever ska nå målen, men läroplanen och skollagen ger inga direktiv om hur detta ska genomföras. LÄS MER

  3. 3. Att skriva sig till läsning; en tillräcklig metod för elever i läs- och skrivsvårigheter?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Svanberg; [2017]
    Nyckelord :Att skriva sig till läsning; ASL; IKT; läs- och skrivsvårigheter; specialundervisning; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragStudien vill belysa fördelar och nackdelar med metoden ASL utifrån de behov elever i läs- och skrivsvårigheter har och därmed väcka tankar kring hur ASL skulle kunna anpassas och kompletteras med andra metoder för att bättre möta dessa behov. Syfte och frågeställningarSyftet med studien är att belysa hur väl metoden ASL anses fungera för elever i läs- och skrivsvårigheter på tre skolor i en kommun, samt om och i så fall hur ASL skulle kunna kompletteras och/eller anpassas för att bättre kunna möta behoven hos elever i läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Första läsundervisningen i årskurs 1 : Hur klasslärare uppfattar och beskriver den första läsundervisningen i årskurs 1 utifrån elevers behov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Madlene Carlswärd; [2016]
    Nyckelord :speciallärare; specialpedagogik; specialundervisning; undervisning; läsning; tidig läsundervisning; speciallärarroll;

    Sammanfattning : Att som klasslärare ansvara för läsundervisningen i årskurs 1 kan uppfattas som ett komplext uppdrag. Man bör ha god kunskap om läsprocessen och dess olika utvecklingsnivåer för att kunna möta eleverna där de befinner sig i läsutvecklingen, samtidigt som yttre faktorer kan påverka möjligheterna till individanpassad undervisning. LÄS MER

  5. 5. Läsförmåga bland högstadieelever utan och med läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Anna Norkvist Johansson; Åse Samuelsen; [2015]
    Nyckelord :Textförståelse; normering; läs- och skrivsvårigheter; högstadieelever; fonologisk medvetenhet; avkodning;

    Sammanfattning : The study’s aim was to examine reading ability in secondary school students. The participants; 30 grade 7 students (13 years old) and 30 grade 8 students (14 years old) without literacy problems, and eleven grade 8 students whom either had documented literacy problems or received special education for it, were selected through convenience sample. LÄS MER