Sökning: "specific self-efficacy"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden specific self-efficacy.

  1. 1. “Man anpassar sig för att överleva” : En studie om lärande- och anpassningsprocesser hos svenskar med internationella arbetsplatser.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Dania Jihad; Yasmine Rghif; [2024]
    Nyckelord :Keywords: Cultural Adaptation; International workplace; Multicultural Work Environments; Working abroad.; Nyckelord: Kulturell Anpassning; Internationella Arbetsplatser; Multikulturella Arbetsmiljöer; Utlandsarbete;

    Sammanfattning : Abstract (sv): Denna uppsats undersöker de lärande- anpassningsprocesser som svenskar genomgår när de etablerar sig på internationella arbetsplatser. Med fokus på svenskar som arbetar i olika länder utgår studien från dessa två forskningsfrågor: Hur beskriver svenskar sina erfarenheter av att etablera sig på en arbetsplats utomlands? Vilka möjligheter och utmaningar identifierar svenskar i dessa sociala lärande- och anpassningsprocesser? Studien besvarar dessa frågor genom en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer för att utforska individuella erfarenheter av kulturell och professionell anpassning. LÄS MER

  2. 2. Diabetes typ lätt? : En kvalitativ studie om lärares upplevelse av hanteringen av elever med diabetes typ 1 i undervisningen av ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Dana Najafi; Ruocco Ludvig; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med denna studie är att undersöka lärares upplevelse av hanteringen av elever med diabetes typ 1 (benämns fortsättningsvis T1D) i undervisningen av idrott och hälsa. För att besvara studiens syfte användes tre frågeställningar:  1.     Hur upplever lärare arbetet med elever med T1D? 2. LÄS MER

  3. 3. Att ha ett barn med diabetes typ 1: Faktorer som påverkar föräldrars upplevda självförmåga av egenvård

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Filippa Thorling; Gustav Johansson; [2023]
    Nyckelord :Child; diabetes mellitus type 1; parents; self-care; self-efficacy; Barn; diabetes mellitus typ 1; egenvård; föräldrar; självförmåga;

    Sammanfattning : Introduktion: Andelen barn som diagnostiseras med diabetes typ 1 ökar. Diabetes typ 1 är en kronisk sjukdom som innebär många egenvårdsmoment som att kontrollera blodsockernivån med hjälp av insulin, följa en mer hälsosam kost, samt vara fysiskt aktiva. LÄS MER

  4. 4. Compliance with corporate ICT security practices in work from home environment : Attitude changes in the move from office to home

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Rosen Todorov; [2023]
    Nyckelord :Security; Compliance; Work form home;

    Sammanfattning : The Covid-19 pandemic and the ensuing lockdowns that multiple countries put in place have forced companies to nearly instantly switch to an entirely remote work environment, irrelevant if they were prepared to or not. Such abrupt change in the work environment and the digital nature of modern work is bound to raise issues with employees, specifically in terms of security and compliance. LÄS MER

  5. 5. Vägen tillbaka till skolbänken - En realistisk forskningsöversikt om orsaker och interventioner för elever med problematisk skolfrånvaro

    Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Frida Ottosson; [2022]
    Nyckelord :Problematic school absenteeism; realistic review; multimodal intervention; mechanism; configuration; context; school attendance; behaviorism; systems theory.; Problematisk skolfrånvaro; realistisk översikt; multimodal intervention; mekanism; konfiguration; kontext; skolnärvaro; behavioristisk teori; systemteori.;

    Sammanfattning : Problematisk skolfrånvaro är ett omfattande problem som kan få sociala, emotionella och kunskapsmässiga konsekvenser för barn och ungdomar. Forskning visar att multimodala interventioner är effektiva i att öka skolnärvaro, vilka programstrategier inom interventionerna som fungerar i vilka kontexter saknas däremot kunskap om. LÄS MER