Sökning: "spel genrer"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden spel genrer.

  1. 1. Färgtemperaturens påverkan på spelupplevelse : Varm, kall och neutral färgtemperaturs påverkan på spelupplevelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Albin Pettersson; Arthur Jerlström; [2023]
    Nyckelord :ljussättning; färgtemperatur; spelupplevelse; labyrint; spel;

    Sammanfattning : Tidigare studier om effekten av olika färgtemperaturer har gett motstridiga resultat. Denna studie undersökte hur spelare uppfattar olika färgtemperaturer i en virtuell 3D labyrint med syfte att hjälpa spelutvecklare förstå hur färgtemperaturen på ljussättningen kan användas för att förbättra spelupplevelsen. LÄS MER

  2. 2. IMMERSIVT MEN ANVÄNDBART SPELGRÄNSSNITT : En studie om påverkan mellan användbarhet och immersion i tre former av spelgränssnitt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Peter Lundberg; Anders Svensson; [2023]
    Nyckelord :Användbarhet; Diegetisk; Gränssnitt; Immersion; Meta-perception;

    Sammanfattning : Action-äventyrspels immersion och användbarhet påverkas av deras UI:s form och design. Tidigare forskning visar att diegetiskt UI bidrar till immersion men forskningen saknar insikter om hur olika varianter av UI påverkar spelens användbarhet. LÄS MER

  3. 3. PRIORITERINGSSYSTEM I ADAPTIV MIXNING : En studie om sambandet mellan genre och en tydlig ljudmix

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Julia Siljebo; [2023]
    Nyckelord :Adaptiv mixning; Genre; ARPG; prioriteringssystem; spelljud; immersion;

    Sammanfattning : Teorier inom psykoakustik, ljudens funktion i spel och modeller för kategorisering av ljud lägger en grund för definitionen av ljud som kommunikation. Verktygen för adaptiv mixning tycks bristfälliga för en kommunikativ ljudbild utan estetiska kompromisser. LÄS MER

  4. 4. JRPG VS WRPG : En jämförande studie av Xenoblade Chronicles X och The Witcher 3: Wild Hunt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jesper Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :rollspel; datorspel; komparation; kultur; genrekonventioner;

    Sammanfattning : Detta arbete är en komparativ analys som jämför genrekonventioner i berättarstruktur och kulturellt inflytande i japanska och västerländska datorrollspel. De spel som analyseras är Xenoblade Chronicles X (2015) och The Witcher 3: Wild Hunt (2015). LÄS MER

  5. 5. “I want to steal that car! -Oh no, just another impulse from a video game” : En kvantitativ enkätstudie om svenska tv-spelares upplevelse av Game Transfer Phenomena

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Andreas Mårtensson; [2022]
    Nyckelord :Game Transfer Phenomena; cyberpsychology; ludology; video games; Game Transfer Phenomena; cyberpsykologi; ludologi; tv-spel;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka om och hur svenska tv-spelare från olika Facebook-forum har upplevt Game Transfer Phenomena. GTP är ett fenomen där tv-spelens värld påverkar tv-spelarna efter att de slutat spela. Utifrån psykologen Angelica B. LÄS MER