Sökning: "speltyp"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet speltyp.

  1. 1. Sociala interaktioner i video-slots : En kvalitativ studie om intresset för sociala interaktioner i video-slots och hur det kan utformas för att skapa en bra spelupplevelse samt om det kan bidra till en sundare spelstil

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Wilmer Ahlgren; Henrik Johansson; [2019]
    Nyckelord :Qualitative study; user experience; hedonic motivation system; gamification; internal motivation; video-slots; gambling abuse; Kvalitativ studie; användarupplevelse; hedoniska motivationssystem; spelifiering; inre motivation; video-slots; spelmissbruk;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka om det finns ett intresse för sociala interaktioner i video-slots och hur det i sådana fall kan utformas för att ge användarna en bra användarupplevelse. Onlinekasinon är den spelform som har ökat mest i popularitet i Sverige senaste åren och video-slots är den speltyp som växer mest. LÄS MER

  2. 2. Spelmissbruk och val av speltyp : En jämförelse mellan spelmissbrukares upplevelser och deras val av speltyp

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Hans Fagerström; [2019]
    Nyckelord :Spelmissbruk; speltyp; self-determination theory; motivation; skicklighet; chans;

    Sammanfattning : DSM-5 har valt att klassificera spelmissbruk som ett substansrelaterat missbruk då forskningen på området har funnit många likheter med substansmissbruk vad gäller förhöjd tolerans, sämre beslutsförmåga och lägre impulsförmåga. Dock har det väckts kritiska röster beträffande generaliseringen av gruppen spelmissbrukare, och forskare menar att beroende på om personer vänder sig till så kallade skicklighetsspel eller chansspel, finns det olika bakomliggande orsaker till varför människor börjar spela om pengar. LÄS MER

  3. 3. Spelpositionens effekt på riktningsförändring och löphastighet i samband med smålagspel. : En observationsstudie på svenska manliga elitfotbollsspelare.

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Idrottsmedicin

    Författare :Simon Åberg; [2018]
    Nyckelord :Small sided games; SSG; Change of direction; Soccer;

    Sammanfattning : Högintensiva aktioner är tydliga markörer för bra prestationer i fotboll. Exempel på högintensiva aktioner med bevisad koppling till prestation är riktningsförändringar och sprinter. Det är dock fortfarande oklart hur de olika spelpositionerna påverkar kravbilden för spelarna. LÄS MER

  4. 4. Effect of Developed Story on Mobile Gamers' Motivation

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Jonas Ring; Maria Berglund; [2018]
    Nyckelord :mobile games; mobile puzzle games; immersion; story; motivation; mobilspel; mobila pusselspel; inlevelse; berättelse; motivation;

    Sammanfattning : Only a decade ago, research was limited regarding enjoyment and player motivation in digital games. The aim of this study was to investigate the effect of a developed story in a mobilepuzzle game. LÄS MER

  5. 5. Falska toner bland rena motiv – en "intressekonflikt" mellan upphovsrätt, skyddstid och innovation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Erik Ahlbäck; [2017]
    Nyckelord :Upphovsrätt; skyddstid; teknikutveckling; innovation; musik; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Teknikutvecklingens frammarsch har tillsammans med den kommersiella upphovsrättsmarknaden fått rättsområdet att utvecklas till något nytt – ett multinationellt ekonomiskt verktyg, som reglerar över ekonomisk tillväxt, ökad konkurrens, social sysselsättning och innovation. Teknikutvecklingen gjorde sig dock till en del av upphovsrätten långt innan lagstiftaren erkände eller insåg vidden av teknikens innebörd. LÄS MER