Sökning: "språk på nätet"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden språk på nätet.

  1. 1. Skadligt innehåll på nätet - Toxiskt språk på TikTok

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Linn Wester; Elin Stenvall; [2024]
    Nyckelord :TikTok; Machine Learning; Natural Language Processing; Toxic language; TikTok; Maskininlärning; Natural Language Processing; Toxiskt språk;

    Sammanfattning : Toxiskt språk på internet och det som ofta i vardagliga termer benämns som näthat innefattar kränkningar, hot och stötande språk. Toxiskt språk är särskilt märkbart på sociala medier. Det går att upptäcka toxiskt språk på internet med hjälp av maskininlärning som automatiskt känner igen typiska särdrag för toxiskt språk. LÄS MER

  2. 2. EU-taxonomins bidrag till strategiskt hållbarhetsarbete : En omvärldsanalys och fallstudie inom vatten- och avloppsledning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Moa Toll; [2023]
    Nyckelord :EU-taxonomy; Taxonomy regulation; European Commission; Framework for Strategic Sustainable Development; FSSD; BREEAM Infrastructure; Activities; Criteria; Water and wastewater; W WW; Sustainability reporting; EU-taxonomi; Taxonomiförordning; Europa Kommissionen; Aktivitet; Kriterium; Miljömässigt hållbar; VA-ledning; Vatten- och avloppsledning; Hållbarhetsrapportering;

    Sammanfattning : Mankind has worked with the climate crisis and other sustainability issues since the 1990s, but this hasn’t had any desired effect. One of the problems relates to interpretations of the term sustainability. It has caused confusion, and work towards developing shared understandings is still an ongoing process. LÄS MER

  3. 3. The Revision of the Grading Criteria for English in Swedish Upper Secondary School in 2021 : A qualitative document study

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Mathilda Asker Kling; [2023]
    Nyckelord :grading criteria; assessment; English as a FL; curriculum for upper secondary school 2011 revised 2021 ; syllabus; betygskriterier; bedömning; engelska som främmande språk; gymnasieskolans läroplan Gy11 reviderad 2021 ; kursplan;

    Sammanfattning : This document study aims to facilitate an understanding of the differences between the grading criteria for English 5, 6, and 7 (in Swedish upper secondary school) before 2021 and after. It also aims to facilitate an awareness of reactions to the changes among actors within the educational system. LÄS MER

  4. 4. Hur sätter vi ord på vår artros på nätet? : En jämförande analys av processer, deltagare och omständigheter relaterat till besvär med artros

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sara Lundberg; [2022]
    Nyckelord :Osteoarthritis; SFG; Language; Pain; Artros; SFG; Språk; Smärta;

    Sammanfattning : Background: Today osteoarthritis is considered a public disease, meanwhile good health literacy is directly connected to high quality of life. This study examines how this can be worded in posts online and in texts from two different health care institutions websites. LÄS MER

  5. 5. "Spindeln i nätet och nageln i ögat" : Speciallärares kartläggning och identifikation av nyanlända elever med troliga specifika språk-, skriv- och lässvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Christel Stenberg; Nina Fjeldly; [2021]
    Nyckelord :Mapping; Newly arrived; Special needs educators; Specific writing and reading difficulties; Language impairment.; Kartläggning; Nyanlända; Speciallärare; Specifika skriv- och lässvårigheter; Språkstörning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Examensarbetets syfte är att bidra med kunskaper om hur några speciallärare kartlägger och identifierar nyanlända elever i grund- och gymnasieskolan med troliga specifika språk-, skriv- och lässvårigheter, såsom språkstörning och dyslexi, till skillnad från mer vanliga andraspråkssvårigheter som uppstår i mötet med det nya språket. Vi vill lyfta några speciallärares uppfattningar och beskrivningar om kartläggning till ytan och öka förståelsen hos berörda aktörer inom och utanför skolan. LÄS MER