Sökning: "språk variation i svenska språket"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden språk variation i svenska språket.

  1. 1. Leken i spanskundervisning : En studie av leken som undervisningsmetod i spanska som moderna språk på grundskolan åk 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Beatriz Tremearne; [2023]
    Nyckelord :Interaktiv; lek; lust att lära; motivation; variation; språklek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att examinera spansklärares arbetssätt och resonemang kring lekens roll i lärande av spanska som moderna språk i undervisning på grundskolenivå. De två centrala frågeställningar som undersöks i denna studie relaterar till användningen av leken som inlärningsmetod i klassrummet och lärarnas åsikter om denna undervisningsmetod. LÄS MER

  2. 2. Språkstödjande arbete i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar språkstödjande genom interaktion och artefakter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna Håkansson; [2022]
    Nyckelord :Artefakter; interaktion; språkutveckling; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar språkstödjande genom interaktion och artefakter. Syftet grundar sig i den förändrade förskolan med fler barn i behov av språkstöd samt den nya läroplanen (skolverket 2018) som inkluderar ordet utbildning. LÄS MER

  3. 3. ”Språkförhållanden i Sverige och övriga Norden” : En läromedelsanalys av multimodalitet i nordiska språk i läromedel för gymnasiets Svenska 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Nina Remesaho Willner; [2022]
    Nyckelord :svenskämnesdidaktik; multimodal analys; socialsemiotik; ut-vidgat textbegrepp; läromedelsanalys; nordiska språk; grannspråks-undervisning;

    Sammanfattning : Abstract: Arbetet är en läromedelsanalys som med hjälp av multimodal textanalys undersöker innehåll och utformning av ämnesområdet ”språkförhållanden i Sverige och övriga Norden” i läromedel för gymnasiets Svenska 2. Studien ämnar besvara frågorna: 1. LÄS MER

  4. 4. Från tolk till att prata själv : En studie av SFI-studerandes erfarenheter av att delta i sina barns utvecklingssamtal

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Britt-Marie Bader; [2021]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; SFI-undervisning; narrativ analys; interkulturellt perspektiv; Systemic Functional Linguistics SFL -perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera vårdnadshavare som samtidigt deltar i SFI-undervisning och deras erfarenheter av att delta i sina barns utvecklingssamtal i grundskolan. Studien utgick från följande frågeställningar om hur vårdnadshavares erfarenheter av utvecklingssamtal i grundskolan visar sig, beskrivna av dem själva, vilka möjligheter och hinder som vårdnadshavarna beskriver att de har erfarenheter av och vad har SFI-undervisningen betytt för vårdnadshavarna för att delta i sina barns utvecklingssamtal, enligt deras beskrivningar? Studiens teoretiska utgångspunkter är ett interkulturellt perspektiv och Systemic Functional Linguistics (SFL) och metodologiska utgångspunkter är semistrukturerade intervjuer och analyser av narrativer. LÄS MER

  5. 5. Betydelsen av språklig variation för elevers identitet- och språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Kultur-språk-medier (KSM)

    Författare :Hiba Abdelrahman; Max Hedlund; [2021]
    Nyckelord :andraspråkselever; andraspråksutveckling; flerspråkighet; identitetsutveckling; språklig variation;

    Sammanfattning : Vi har under tidigare kurser i ämnet Svenska på Malmö Universitet fått lära oss hur läroplanen styr ämnets bärande delar. Bland annat har Malmgren i sin bok Svenskundervisning i grundskolan från 1996 beskrivit den pedagogiska praktikens förändring. LÄS MER