Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Det är så vitt, det är så stort" : En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar av sitt arbete med flerspråkiga elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Dahlskog; Kristin Ahrle; [2023]
    Nyckelord :Developmental Language Disorder DLD ; språkstörning; flerspråkighet; anpassningar; uppfattningar; lärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ge en bild av grundskollärares uppfattningar av deras arbete med flerspråkiga elever med språkstörning. Utgångspunkten i studien är frågeställningarna: Hur uppfattar grundskollärare begreppen språkstörning och flerspråkighet? Vilka kunskaper och resurser uppfattar grundskollärare att de behöver för att kunna tillgodose flerspråkiga elever med språkstörning i undervisningen? Hur uppfattar grundskollärare att de anpassar sin undervisning så att flerspråkiga elever med språkstörning tillgodoses i undervisningen? Studien utgick från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Att röra sig mellan vardagsspråk och ämnesspecifikt språk i gemensamt läsande : - ett aktionsforskningsprojekt i gymnasieskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Britt-Marie Forsman; [2022]
    Nyckelord :action research; detailed reading; Legitimation Code Theory; Reading to Learn; semantic density; semantic gravity; semantic waves; linguistic domains; subject-specific reading; aktionsforskning; detaljerad läsning; Legitimation Code Theory; Reading to Learn; semantisk densitet; semantisk gravitation; semantiska vågor; språkliga domäner; ämnesspecifikt läsande;

    Sammanfattning : The project has been implemented as teacher driven action research, where subject-specific reading was studied in classroom practitioners and analyzed by using Legitimation Code Theory (LCT). The purpose was, partly to research which linguistic domains the teachers used in the part detailed reading in Reading to Learn (R2L) and how the discursive movement looked, and partly if progression could be seen during a school year and in that case, how it affected the educators’ teaching. LÄS MER

  3. 3. It Feels Like Home : Linguistic repertoire and language identity among elder Tornedalians in Uppsala

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Ebba Fogelström; [2021]
    Nyckelord :Meänkieli; minority language; language ideology; family language policy; linguistic repertoire; linguistic identity; meänkieli; minoritetsspråk; språkideologi; family language policy; språkrepertoar; språklig identitet;

    Sammanfattning : Based on the accounts by four elder speakers of the Swedish minority language Meänkieli, given in October 2020, this study investigates the attitudes and sentiments among elder speakers of Meänkieli towards the languages they speak. The participants have migrated as young adults from the Torne Valley, where Meänkieli is traditionally spoken, to places in Sweden where their language use has been restricted by the lack of Meänkieli domains. LÄS MER

  4. 4. Rapporter med attityd? : En analys av hur Finanspolitiska rådet hanterar värderingar i sin skrivpraktik och i sina texter

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Milena Zart; [2018]
    Nyckelord :appraisal; konceptuell metaforteori; Finanspolitiska rådet; värderingar; skrivnormer; mottagarmedvetenhet;

    Sammanfattning : Finanspolitiska rådets uppgift är att göra en oberoende granskning av regeringens finanspolitik. Denna granskning redovisas i en årlig rapport. LÄS MER

  5. 5. Selected topics in the grammar and lexicon of Matal

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Allahverdi Verdizade; [2018]
    Nyckelord :Matal; Chadic languages; verbal morphology; Afroasiatic languages; Cameroon; parallel text; under-documented langauges; Matal; tchadspråk; verbmorfologi; afroasiatiska språk; Kamerun; parallelltext; underdocumenterade språk;

    Sammanfattning : This thesis describes basic grammatical features and lexicon of Matal, a Chadic language spoken by around 18 000 people in northern Cameroon. A translation of the New Testament is used as a parallel text for the purposes of this study. The identified language structures are compared with other Chadic languages. LÄS MER