Sökning: "språksociologi svenska"

Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade orden språksociologi svenska.

  1. 11. ”Den kan ju va fruktansvärt långtråkig, o dötrist o tråkig o alldeles... alldeles underbar!” : en studie om språkhistoriemomentet i svenskundervisningen utifrån tre läroböcker för gymnasieskolan.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Maria Larsson; [2019]
    Nyckelord :skolämnet svenska; språkhistoria; språksociologi; läroböcker; textanalys; svenska språket; svenskundervisning; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Hur presenteras momentet språkhistoria i läroböcker för elever i gymnasieskolan? Vilka likheter och skillnader finns i läroböckernas avsnitt om momentet? Görs det kopplingar till andra ämnen? Denna studie undersöker tre vanliga läroböcker som används i gymnasieskolan, för att få svar på ovanstående frågor. Undersökningen gjordes med hjälp av fyra olika metoder för textanalys, där fokus för analysen låg främst på innehåll, grafik och läsartilltal. LÄS MER

  2. 12. Läromedels definition av språklig variation i svenska 1 : – en tematisk analys av språklig variation i läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Joel Johansson; [2018]
    Nyckelord :Språklig variation; läromedel; dialekt; språksociologi;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar tre läromedels definition av läroplanens begrepp språklig variation utifrån en tematisk analys. Syftet med uppsatsen är undersöka hur läromedlen tematiserar språklig variation och vilka skillnader och likheter det finns mellan dem. LÄS MER

  3. 13. Språkhistoria i svenskundervisningen : Intervjuer med fyra lärare inom den kommunala vuxenutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jenna Larsson-Rydhammer; [2016]
    Nyckelord :Language history; Swedish; municipal adult education; Språkhistoria; svenska; ämnesdidaktik; gymnasial vuxenutbildning; kommunal vuxenutbildning; språkhistoriedidaktik;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att, genom kvalitativa intervjuer och kursplansanalyser, ta reda på hur fyra yrkesverksamma svensklärare inom den kommunala vuxenutbildningen på gymnasienivå beskriver sin undervisning i det språkhistoriska kursinnehållet för svenska 1, 2 och 3, samt hur deras beskrivningar stämmer överens med det som står i kursplanerna för svenska 1, 2 och 3. Frågeställningarna är ” Hur definierar respondenterna det språkhistoriska kursinnehållet och beskriver sina undervisningsmetoder i språkhistoria inom svenskämnet på gymnasienivå?” och ” Hur är respondenternas tolkningar av det språkhistoriska kursinnehållet samt deras undervisningsmetoder i praktiken förankrade i kursplanerna för Svenska 1, 2 och 3?” Resultatet visar en diskrepans i tolkningarna beträffande i vilken kurs den språkhistoriska tyngdpunkten ligger. LÄS MER

  4. 14. Artiga kvinnor och svärande män : En kartläggning av högstadieelevers uppfattningar av kvinnligt och manligt språk

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Amanda Svensson; [2016]
    Nyckelord :gender sexolect language sociolinguistics; genus sexolekt språk språksociologi;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to map secondary school students’ perception of male andfemale language. The study was performed in two classes in 7th grade and two classesin grade 9. LÄS MER

  5. 15. Anners vet en inte att de ä söppe - En studie av normavvikande språkbruk i fem Astrid Lindgren böcker

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Caroline Nicolle; [2014]
    Nyckelord :Svenska; språksociologi; språkbruk;

    Sammanfattning : Denna uppsats studerar det normavvikande språkbruket i fem av Astrid Lindgrens romaner med hjälp av en uppdelning på tre kategorier: 1) dialektalt språkbruk, 2) talspråkigt och vardagligt språkbruk samt 3) egenbildade ord. Min hypotes är att det i Astrid Lindgrens böcker finns ett språkbruk som skiljer sig från standardsvenskan, detta genom att hon använder sig av dialektalt, vardagligt eller ålderdomligt språk men även ord som författaren själv har hittat på. LÄS MER