Sökning: "språksvårigheter och förskola"

Visar resultat 6 - 10 av 45 uppsatser innehållade orden språksvårigheter och förskola.

  1. 6. Barns talsvårigheter : En studie om arbetet med barns talsvårigheter i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Rangin Lind; [2021]
    Nyckelord :Cooperation; language difficulties; preschool; preschool teacher; speech therapists; speech difficulties.; Förskola; förskollärare; logopeder; samverkan; språksvårigheter; talsvårigheter.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om och ge perspektiv på barns talsvårigheter i relation till hur arbetet på förskolan utförs och kan vidareutvecklas, via utsagor från förskollärare, specialpedagog och logopeder. Studien utgår från tre frågeställningar: på vilka sätt kan arbetet med barns talsvårigheter vidareutvecklas, enligt förskollärare, specialpedagog och logopeder, hur resonerar förskollärare, specialpedagog och logopeder om samarbete och dess betydelse mellan de olika yrkesgrupperna samt vilka perspektiv på talsvårigheter synliggörs i förskollärares, specialpedagogs och logopeders utsagor?  Den metod som används för denna studie är kvalitativa intervjuer med två förskollärare, två logopeder och en specialpedagog. LÄS MER

  2. 7. Att språka är så mycket mer än att bara tala : Förskollärares perspektiv på språkets betydelse med tonvikt på språksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Nyberg; Louise Ejdebrink; [2021]
    Nyckelord :Förskola; samspel; lek; språk; språksvårigheter; miljö;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att undersöka förskollärares arbete med språksvårigheter iförskolan. Undersökningen har en kvalitativ ansats och grundar sig i semistruktureradeintervjuer med förskollärare. Analysen utgår från det sociokulturella perspektivet med fokuspå omgivningens betydelse för språkutveckling. LÄS MER

  3. 8. Alternativ kommunikation på förskolan : "fler kanaler att kommunicera"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lidman Ellinore; [2020]
    Nyckelord :Augmentative and alternative Communication; Communication; AAC; Unaided systems; Aided system; Preschool; Preschool teachers; Alternativ och kompletterande kommunikation; Kommunikation; Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; Grafisk AKK; Förskola; Förskollärare;

    Sammanfattning : Talet är något som många människor tar för givet, men för en del barn och vuxna är detta något som inte är lika självklart. Människor med språksvårigheter kan få hjälp och denna hjälp kan börja redan i förskolan. Alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, är ett samlingsbegrepp av olika hjälpmedel som kompletterar talet. LÄS MER

  4. 9. Vårdnadshavare med ursprung i mellanöstern deras förväntningar och erfarenheter av svenska förskolan : Vårdnadshavare med barn i den svenska förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Marianne Hedå; [2019]
    Nyckelord :Parents; Middle East origin; preschool; expectations; safety; language; Vårdnadshavare; Mellanösternursprung; förskola; förväntningar; trygghet; språk;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine the parents' expectations before they left their child in preschool and their experiences of the earliest time in preschool, for parents with the origin in Middle East. The issues were; what expectations do parents, with origin from the Middle East, have of preschool and how do parents, with other language than Swedish, experience leaving their children in preschool. LÄS MER

  5. 10. TAKK utifrån ett relationsdidaktiskt fokus : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på användning av TAKK

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ida Nilsson; Nina Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation; TAKK; språkutveckling; kommunikation; didaktik; relationsdidaktiska modellen; förskola; barn.;

    Sammanfattning : Syftet är att bidra med kunskap om förskollärares perspektiv på användning av Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation med förkortning TAKK. De två frågeställningar som guidar studien är följande: Varför väljer förskollärarna att använda TAKK i förskolans verksamhet? och Hur kan användningen av TAKK gå till i förskolans verksamhet enligt förskollärarna? Studiens teoretiska utgångspunkt är didaktiskt perspektiv där den relationsdidaktiska modellen är i fokus för att skapa en fördjupad förståelse för förskollärares perspektiv på användning av TAKK. LÄS MER