Sökning: "språksvårigheter och förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 45 uppsatser innehållade orden språksvårigheter och förskola.

  1. 16. Tecken som stöd : Pedagogers resonemang gällande användandet av tecken som stöd i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Sara Andersson; Linnea Eklund; [2016]
    Nyckelord :tecken som stöd; kommunikation; språk; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på pedagogers resonemang gällande användandet av tecken som stöd i förskolan. Vi införskaffade material till studien genom en kvantitativ enkätundersökning samt genom kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  2. 17. Användandet av teckenkommunikation som stöd i förskolan : TAKK Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anna Kjerstensson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; gest; språkmiljö; språkutveckling; TAKK; tecken; teckenspråk;

    Sammanfattning : Tecken och gester är något vi daglien använder vid kommunikation. Vid teckenkommunikation som stöd i förskolan kan TAKK användas som ett verktyg. TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) hjälper barn med språkliga och verbala kommunikativa svårigheter att kommunicera och uttrycka sig. LÄS MER

  3. 18. Inclusion - A study on the Organisation of Preschool Educational Environment

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nilla Lindgren; [2016]
    Nyckelord :Barn med särskilda rättigheter; Lärmiljöer; Organisation; Reggio Emilia; Situerat lärande;

    Sammanfattning : Den här studiens frågeställningar väcktes under ett förändringsarbete på en förskola.Pedagogerna uppmanades att arbeta Reggio Emilia inspirerat och det lades ner mycket energi på att skapa inspirerande och utmanande lärmiljöer. Lärmiljöerna skulle fördelas i förskolans byggnad. LÄS MER

  4. 19. Barns olikheter i den pedagogiska praktiken sett ur ettspecialpedagogiskt perspektiv : Olikhet – en tillgång eller brist i förskolans verksamhet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Holmström Camilla; Mari Lundborg-Sjöstedt; [2015]
    Nyckelord :En förskola skola för alla; normalitet; inkludering; barn i behov av särskilt stöd; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studies syfte har varit att synliggöra olika aktörers uppfattning om förutsättningarna för att kunna leva upp till begreppet ”en skola för alla” utifrån barns olikheter i förskolan. Vilket eller vilka specialpedagogiska perspektiv utgår våra aktörer ifrån? Aktörer i denna studie avses förskolechefer, specialpedagoger samt förskollärare. LÄS MER

  5. 20. Förstår vi varandra rätt? : Mångfald i den interkulturella förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Magdalena Krolak; [2015]
    Nyckelord :Preschool; multiculturalism; intercultural; diversity; pedagogy; value-system; communication; Förskola; mångkultur; interkulturell; mångfald; pedagogik; värdegrund; kommunikation;

    Sammanfattning : This is an essay about the difficulties that can occur within the intercultural preschool, with how the parents background, willpower and whishes may not always be applicable to the preschool curriculum due to cultural differences. It is about how I as an educator can have intentions that collide with childrens and parents homeculture. LÄS MER