Sökning: "stökiga barn förskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden stökiga barn förskolan.

  1. 1. Bry dig om mig - Om förskollärares och barnskötares syn på de relationsskapande processerna i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Rosqvist; Majewska Magdalena; [2019]
    Nyckelord :förskola; interaktion; kommunikation; kvaliténs brännpunkt; relationer;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare och barnskötare i förskolan ser på relationsprocesserna och de relationer de skapar med barnen. Ämnet valdes med anledning av att vi sett personal skapa olika relationer med barnen under våra år inom utbildningen. LÄS MER

  2. 2. Förskolepedagogers interaktion med barn vid frukostbordet : utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Filipsson; [2014]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; förskola; interaktion; förhållningssätt; bemötande.;

    Sammanfattning : I läroplan för förskolan (Skolverket, 2010) står att förskolan ska behandla alla barn som individer. Alla som arbetar inom förskola ska således arbeta med bland annat ur genusperspektiv. Genus är det socialt skapade könet (Svaleryd, 2002). LÄS MER

  3. 3. Ska det vara så svårt att ta det lugnt en stund? : - om svårigheten att bemöta barns behov av lugn och ro i den moderna förskolemiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Annika Fredriksson; [2013]
    Nyckelord :Open environments; room; Vygotskij; Reggio Emilia; stress; concentration; peace and quiet; Öppna miljöer; rum; Vygotskij; Reggio Emilia; stress; koncentration; lugn och ro;

    Sammanfattning : I min essä beskriver jag den öppna miljön, med ett modernt och nytänkande arbetssätt som blir allt vanligare inom förskolan. I den nya moderna förskolan öppnas innemiljöerna upp allt mer för att skapa möjligheter till ett ökat samspel och lärande mellan barnen. LÄS MER

  4. 4. Barn som hörs och syns - hur bemöts de? Förskollärares beskrivning av utagerande barns lek i förskolan

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ann-Christin Jönsson; [2011]
    Nyckelord :bemötande; metod; förskollärare; kamratrelation; lek; utagerande barn;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt synsätt på utagerande barns kamratrelation i leken med andra barn och sina arbetssätt, eller metoder i bemötandet gentemot utagerande barn. Hur beskriver förskollärare utagerande barns beteenden, har förskollärarna en enhetlig utarbetad arbetsmetod+ Upplever förskollärare orsaken till utagerande barns beteende på en individ-, grupp-, och organisationsnivå? För att undersöka dessa frågeställningar har jag använt mig av halvstruktrerade intervjuer med åtta förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Förskolebarns och förskollärares perspektiv på stökigt beteende

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Frida Henriksson; Louise Johansson; [2010]
    Nyckelord :barns perspektiv; förskola; miljö; stökiga barn; stökigt beteende; Vygotskij;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att diskutera hur barn och förskollärare definierar ett stökigt beteende i förskolan. Syftet är även att se om barnens och förskollärarnas åsikter stämmer överens med varandra. LÄS MER