Sökning: "stereotypiska roller"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden stereotypiska roller.
1. Kulspelet: En fallstudie i ekonomisk socialisation
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Kulspelet har en tusenårig tradition. Denna studie undersöker kulspelet på en liten skola i norra Sverige utifrån Georg Herbert Meads och den symboliska interaktionismens idéer kring spelet och lekens betydelse för barns sociala utveckling. LÄS MER
2. ”Nu är Halvan själv sopgubbe, eller renhållningsarbetare, som det egentligen heter” : En normkritisk analys av barnlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur normer om kön och genus gestaltas i aktuell barnlitteratur. Metoden som användes var en kvalitativ innehållsanalys av tio barnböcker. Barnböckerna som analyserades var de mest lånade barnböckerna bland förskolorna i ett och samma landskap. LÄS MER
3. Läromedel i Engelska : En läromedelsanalys ur ett genusperspektiv för ämnet engelska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Läromedel används i hög grad i svenska skolor och kan ha ett innehåll som inte stämmer överens med Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmets (Skolverket, 2022) värdegrund och lärare är de som i praktiken granskar läromedel. Detta gör att lärare behöver värdera om ett läromedel är lämpligt för den undervisning de vill bedriva. LÄS MER
4. Hjältar, skurkar & stereotyper : Hur manliga och kvinnliga karaktärer porträtteras i spel
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Detta examensarbete undersökte och analyserade hur manliga och kvinnliga spelkaraktärer kan porträtteras som goda eller onda utifrån stereotypa visuella attribut. Undersökningen utgick från teorier kring historisk fysionomi och populärkulturella stereotyper. LÄS MER
5. Mångkultur och genus i barnlitteratur : En studie av elevers bänkböcker i årskurs 4–6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : I denna studie har tre barnböcker analyserats ur ett mångfaldsperspektiv. Syftet med studien är att undersöka aspekterna genus och mångkultur i elevers bänkböcker. Detta är kopplat till ett av skolans uppdrag om att ge eleverna kunskap om mångfald och förståelse för olikheter. LÄS MER