Sökning: "stimulated recall Educational sciences"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden stimulated recall Educational sciences.

  1. 1. Notläsning med handen? - relativ solmisation som pedagogiskt verktyg i barnkören

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Julia Iderberg; [2017]
    Nyckelord :tonplats; handtecken; tonala mönster; barnkör; notläsning; relativ solmisation; music education; educational science; hand signs. scale degree; tonal patter; children’s choir; relative solmization; sight reading; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka hur relativ solmisation kan användas i arbetet med att lära barn och unga att sjunga och läsa noter. I datainsamlingen har fyra metoder använts; fallstudie, observation, kvalitativ intervju och stimulated recall. LÄS MER

  2. 2. At få flow og fremdrift i indstuderingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Egil Kolind; [2015]
    Nyckelord :kör; körledning; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; indstudering; flow; stimulated recall Educational sciences; Music education; choral conducting; choir; rehearsal; stimulated recall; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Title: Creating flow and drive in the rehearsal – a study on choral conducting The aim of this thesis is to investigate the complex rehearsal strategies of the choral conductor and how (s)he can create “the great choral rehearsal” by observing and interviewing two choral conductors’ actions during a rehearsal and discuss the purpose of these actions. To collect data the stimulated recall method has been used which involves the use of both video recordings and a subsequent research interview. LÄS MER

  3. 3. Musiklärares kommunikation med kroppen - en studie om musiklärares syn på användning av kroppsliga rörelser och uttryck i musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sofia Sjögren; [2014]
    Nyckelord :kroppsspråk; Music Education; communication; Educational Science; undervisning; musiklärare; lärare; icke-verbal kommunikation; kommunikation; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; non-verbal communication; teacher; music teacher; teaching; body language; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur fyra musiklärare, vilka undervisar den kommunala grundskolans äldre elever, ser på sin icke-verbala kommunikation genom kroppsliga rörelser och uttryck i sin musikundervisning. För att undersöka detta valdes frågeställningarna: Hur ser musiklärare på sin användning av kroppsliga rörelser och uttryck i musikundervisning? Vilka funktioner anser lärarna i studien att deras kroppsliga rörelser och uttryck fyller i undervisningen? Med inspiration av metoden stimulated recall filmades fyra musiklärare vid vardera ett undervisningstillfälle, vilket senare användes som stimulus för minnet och för att synliggöra lärarnas kroppsliga rörelser i kvalitativa intervjuer med musiklärarna. LÄS MER