Sökning: "stora klädföretag"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden stora klädföretag.

  1. 1. Digitalt pass för en grönare modeindustri : en fallstudie av hur ett svenskt klädföretag kan nyttja digitaliseringen för att öka trovärdigheten

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Beatrice Andersson; Carolina Cramner; [2022]
    Nyckelord :Fast fashion; Greenwashing; Grön marknadsföring; Produktpass; Trovärdighet;

    Sammanfattning : Modeindustrin har en mycket negativ miljöpåverkan. Industrin är global och innebär ofta en komplex och en icke-transparent leverantörskedja med flera olika aktörer. Denna komplexitet och brist på transparens skapar en ohållbar modeindustri där konsumenten utesluts från viktig information för att kunna fatta ett hållbart köpbeslut. LÄS MER

  2. 2. Hållbar utveckling i klädindustrin : KappAhls hållbarhetsarbete

    Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar produktionsutveckling (ML)

    Författare :Ikram Rahmoun; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Dagens modeindustri har blivit en alltmer globaliserad och komplex värdekedja. Under de senaste åren har ett större antal klädföretag valt att utlokalisera sin produktion med målet att minska kostnader, vilket har inneburit att textiltillverkningen förflyttats till låglöneländer. LÄS MER

  3. 3. En knuff i rätt riktning - en vinst för samhället och individen

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Kajsa Kihlberg; [2021]
    Nyckelord :Sustainable consumption; circular economy; nudging; nudge; behavioural theory; Retuna Återbruksgalleria; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to analyze how Retuna Återbruksgalleria by using Nudging, a behavioural theory, could operate as an environmental educator and attain a sustainable consumer which together could result in competitiveness on the market. Four different nudging tools was analyzed; simplification and framing of information, changes in the physical environment, the default option and the use of social norms. LÄS MER

  4. 4. Corporate social responsibility communication in apparel retail industry

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Natalie Saati; [2021]
    Nyckelord :apparel retail; CSR commitment; CSR communication; CSR communication strategy; CSR motives; institutional theory; legitimacy; sustainability; CSR; CSR engagemang; CSR kommunikation; CSR kommunikationsstrategier; CSR motiv; hållbarhet; institutionell teori; klädhandlare; legitimitet;

    Sammanfattning : The apparel industry is accused of being socially and environmentally irresponsible. Due to the growing awareness of the social and environmental impact caused by the apparel industry, stakeholders are increasingly vigilant and demand ethical corporate behavior. LÄS MER

  5. 5. 2025 – Textilavfallets år! - De tio största klädföretagens utmaningar och lösningar för att möta EU:s reviderade avfallsdirektiv år 2025.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Eleonor Gullberg; Elin Landgren; [2020]
    Nyckelord :Textilavfall; Cirkulär ekonomi; EU:s avfallshierarkitrappa; Hållbarhetsrapporter; EU:s reviderade avfallsdirektiv;

    Sammanfattning : Mode- och textilbranschen är en bransch som bidrar till stora mängder textilavfall vilketpåverkar miljön negativt. Studien undersöker hur väl rustade klädföretag är för att möta EU:s reviderade avfallsdirektiv (2018/851) gällande textilier till år 2025. LÄS MER