Sökning: "studieförberedande"

Visar resultat 16 - 20 av 209 uppsatser innehållade ordet studieförberedande.

  1. 16. "Man känner sig lite mer... distant" : En kvalitativ intervjustudie av gymnasieelevers psykiska välmående underdistansundervisningen i samband med Covid-19 pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Karlsson; Fjona Ibishi Halimi; [2021]
    Nyckelord :samhällsvetenskap; covid-19; coronapandemi; intervjustudie; didaktik; psykiskt välmående; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka elevers välmående under distansundervisningen i samband med Covid-19 pandemin. Vid studiens genomförande har distansundervisningen pågått under ett års tid. Till studien har Vygorskijs teori om sociokulturellt lärande utgjort en stor del, även gränsteori och det salutogena perspektivet på hälsa. LÄS MER

  2. 17. Lika som bär men vissa med nationen mer kär : En jämförelse av kursplaner i historia för studieförberedande gymnasieutbildningar i Finland, Norge och Sverige

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Oline Malmberg; [2021]
    Nyckelord :Nordic countries; upper secondary school; history syllabus content; historical consciousness; narration; historical empathy; historical method; uses of history; Norden; gymnasieutbildning; kursplan historia; historiemedvetande; narration; historisk empati; historisk metod; historiebruk;

    Sammanfattning : The aim of this study is to compare the subject syllabuses for history education in uppersecondary school of Finland, Norway and Sweden. Three syllabuses from Norway, two from Finland and one from Sweden for courses that are compulsory for higher education preparatory programmes in the three countries have been analysed and compared. LÄS MER

  3. 18. “Rika familjer brukar använda mer snobbiga ord för att försöka verka bättre än den de talar med” : En kritisk diskursanalys av subjektspositioner i elevtexter och lärarintervjuer från två olika gymnasieprogram

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Sanna Hedh Roman; [2021]
    Nyckelord :identitetsskapande; critical literacy; subjektspositioner;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka elevernas möjligheter till att skapa och ge uttryck för sina identiter i kursen Svenska 1 på gymnasiet. Genom att jämföra hur eleverna positionerar sig själva och andra i sina texter på ett yrkesprogram respektive ett studieförberedande program, samt hur deras lärare positionerar eleverna och sig själva i förhållande till dem får jag syn på en del av identitetsskapandet som sker inom skolan. LÄS MER

  4. 19. -Sakprosa läser man för att hämta information, inte för att bilda sig- En intervjustudie om sakprosans roll för läsförståelse i gymnasieskolans styrdokument och undervisning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Amanda Enström Elgbratt; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks sakprosans roll i gymnasieskolans svenskämne så som den kan kartläggas i svensklärares uppfattningar om och erfarenheter av styrdokumentens tolkning, elevers läsutveckling och egen undervisning. Metoden som används är kvalitativa intervjuer där sex lärare från fyra olika skolor intervjuats. LÄS MER

  5. 20. The Programming Citizen: införandet avprogrammering i gymnasietsmatematikundervisning ochexkludering : införandet avprogrammering i gymnasietsmatematikundervisning ochexkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Victor Gerdau; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att analysera om införandet av programmering imatematikundervisningen enbart i studieförberedande linjer på gymnasiet exkluderaryrkeselever från en relevant kunskap. För att förstå vad som menas med viktig kunskapanvänds Basil Bernsteins teori om vertikala och horisontella kunskapsstrukturer. LÄS MER