Sökning: "history syllabus content"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden history syllabus content.
1. Narratologiskt historiebruk i historieläromedel : En stuide som undersöker hur, när och i vilken mängd narratologiskt historiebruk förekommer i historieläromedel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : The following study focuses on a certain typologi of uses of history, defined as narratological uses of history. This typology is used to investigate its applicability on teaching materials in history education and materials used in Swedish teaching education in history. LÄS MER
2. Jämställdhet eller ojämställdhet? : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys av gymnasieböcker inom ämnet geografi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : Jämställdhet började först dyka upp i läroplanen från 1969 (Wernersson, 2020). I dagens läroplan är jämställdhet något som skolor aktivt ska arbeta med och främja i undervisningen (Skolverket, 2011). Läromedel har enligt Korsell (2007) en tydlighet i vad undervisningen bör innehålla. LÄS MER
3. Lika som bär men vissa med nationen mer kär : En jämförelse av kursplaner i historia för studieförberedande gymnasieutbildningar i Finland, Norge och Sverige
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The aim of this study is to compare the subject syllabuses for history education in uppersecondary school of Finland, Norway and Sweden. Three syllabuses from Norway, two from Finland and one from Sweden for courses that are compulsory for higher education preparatory programmes in the three countries have been analysed and compared. LÄS MER
4. Vilka beskrivningar avteknikämnet framkommer hosniondeklassare i grundskolan?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att förstå hur högstadieelever i årskurs 9 i sex svenska skolor beskriver teknikämnet samt ta reda på vad de uppger att det de har lärt sig respektive vad de saknat kring innehåll i teknikämnet efter 9 år i grundskolan. Studien bygger på en enkätundersökning ifylld med hjälp av papper och penna. LÄS MER
5. Historia - ur ett elevperspektiv : En kvalitativ intervjustudie med fokus på historiekultur, historiemedvetande och historisk identitet hos elever i årskurs 5
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : The overall purpose of this study is to contribute with empirical data to a scientific area that currently is missing just that: younger pupils view on the school subject history. This study is based on the history didactics goal, which is to teach knowledge about history in school. LÄS MER