Sökning: "svenska som andraspråk intervju"
Visar resultat 16 - 20 av 70 uppsatser innehållade orden svenska som andraspråk intervju.
16. Ordet betyder detsamma som ... : En undersökning om ordförståelse och textsammanhang
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Uppsatsen är en undersökning om huruvida elever lättare förstår betydelsen av ord som de möter i textsammanhang jämfört med fristående ord. Syftet är även att undersöka olika bakgrundsvariabler för att se om dessa är bidragande faktorer för elevernas ordförståelse. LÄS MER
17. Undervisning i läsförståelse inom ämnet svenska som andraspråk
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskningSammanfattning : Sammanfattning Föreliggande studie undersöker ämnet svenska som andraspråk med fokus på läsförståelse i undervisningen kopplat till det centrala innehållet i läroplanen för svenska som andraspråk för högstadiet samt hur läsförståelse generellt finns med i planeringen och undervisningen. Empirin har samlats in genom kvalitativ semistrukturerad intervju hur två lärare i svenska som andraspråk upplever att de planerar och undervisar i ämnet svenska som andraspråk med fokus på läsförståelse. LÄS MER
18. Svenska som andraspråksundervisning: utformning, innehåll och attityder : En kvalitativ studie om ämnet svenska som andraspråk enligt sju lärare i ämnet svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att öka kunskapen om hur undervisningen i svenska som andraspråk kan utformas, vilket innehåll som undervisningen har och vilka attityder och uppfattningar som finn till ämnet svenska som andra språk, enligt sju lärare i svenska som andraspråk. Datainsamlingsmetoden består av kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
19. En studie av lärares upplevelser av undervisning med elever med svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I studien undersöks lärares upplevelser av sin undervisning för elever med svenska som andraspråk. Fokus har legat på vilka språkutvecklande undervisningsmetoder, stöd och anpassningar som görs för att hjälpa elever som inte har svenska som modersmål. LÄS MER
20. Pedagogers syn på lekens betydelse för förskolebarns lärande och utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : AbstractVi har under utbildningens gång ofta mött begreppet lek. Detta har vi gjort både i den pedagogiska verksamheten och på universitetet. Begreppet lek har haft och har olika betydelse för medarbetare i den pedagogiska verksamheten och för studenter på universitet. LÄS MER