Sökning: "symboliskt våld och elever"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden symboliskt våld och elever.

  1. 1. Bild & Kultur : Om kulturella tillgångar och synen på bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Felix Köhler; [2023]
    Nyckelord :Kulturellt kapital; symboliskt våld; social reproduktion; ämneskonception; estetiska ämnen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en djupare förståelse för hur elevers syn på bildämnet relaterar till deras kulturella tillgångar. Detta genom en jämförelse av kulturella erfarenheter hos elever i årskurs nio och deras syn på, resultat i, och förståelse av - bildämnet. LÄS MER

  2. 2. "Man behöver inte älska allt och alla men respektera allt och alla, det är det viktigaste" : Romers upplevelser av skolan under perioden 1970-2022

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ann-Charlotte Lundquist; [2022]
    Nyckelord :national minority group; Roma; discrimination; respect; treatment; education and acceptance; nationell minoritetsgrupp; romer; diskriminering; respekt; bemötatade; utbildning och acceptans;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats var att redogöra för fem romers erfarenheter av utbildning under perioden 1970–2000-talet. För att uppfylla detta syfte genomfördes en kvalitativ intervjustudie med fem romer som bor i Sverige och som har gått i skola någon gång under perioden 1970–2000-talet. LÄS MER

  3. 3. Musikläraren, en galjonsfigur för musikämnets legitimitet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Elsa J.Torstenson; [2022]
    Nyckelord :musikämnets legitimitet; kritisk diskursanalys; reproduktion; legitimitetsdiskurs; musikämnets natur; musikämnets förutsättningar;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker vilka legitimeringsdiskurser för musikämnet tre musiklärare i grundskolan uttrycker i samtal om musikämnet, samt hur dessa legitimeringsdiskurser förhåller sig hierarkiskt till varandra. Studien har ett kvalitativt angreppssätt med kritisk diskursanalys som teoretisk och metodologisk utgångspunkt. LÄS MER

  4. 4. Rasisten mitt i klassrummet : En systematisk litteraturstudie av lärares förståelse av och förhållningssätt till rasism i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Saga Janse Ferko; Peter Porttila Jenny; [2019]
    Nyckelord :Rasism; lärare; roller; Bourdieu; symboliskt våld; habitus; kritisk rasteori; vit överlägsenhet; vardagsrasism;

    Sammanfattning : Skolan är en av få institutioner som alla medborgare är tvungna att befinna sig i. Samtidigt framstår det som att skolan inte alltid lyckas med uppdraget att ge alla elever en likvärdig utbildning. Rasifierade barn och unga verkar möta en rad hinder och missgynnas systematisk under sin utbildningstid. LÄS MER

  5. 5. Elever och lärares syn på samhällskunskapsämnet -En kvalitativ studie kopplad till socioekonomisk bakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hjalmar Säbom; Jessica Persson; [2019]
    Nyckelord :Samhällskunskap; Socioekonomisk bakgrund; Socioekonomisk status; Skola; Lärare; Elever; Bourdieu;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att på ett kvalitativt sätt undersöka om det föreligger några skillnader kring hur elever uppfattar samhällskunskapsämnet utifrån vilken tidigare skola de gått på. Dessa tidigare skolor ligger i områden med olik socioekonomisk status och således är syftet att undersöka om elever ser på ämnet samhällskunskap på ett annorlunda sätt utifrån deras bakgrund. LÄS MER