Sökning: "synergieffekter vid företagsförvärv"

Visar resultat 11 - 13 av 13 uppsatser innehållade orden synergieffekter vid företagsförvärv.

  1. 11. Företagsförvärv : Hur påverkas börskursen?

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Jonas Georgiopoulos; Ivica Neskovic; [2007]
    Nyckelord :finansiering; förvärv; motiv; företagsekonomi;

    Sammanfattning : Bakgrund: Idag är världsekonomin väldigt komplex och globaliserad. Det är näst intill omöjligt att beskriva en ekonomisk företeelse utan att redogöra för en serie av händelser som leder fram till fenomenet. Media är ett väldigt viktigt forum för hur aktiekursen skall utvecklas. LÄS MER

  2. 12. Nyemitterade aktier som sedelpress - en studie av företagsförvärv genom apportemission

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Anders Nilsson; [2006]
    Nyckelord :Associationsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Att använda sig av instrumentet apportemission vid företagsförvärv är en vanligt förekommande finansieringsmetod vid företagsförvärv, framförallt vid affärer mellan större aktiemarknadsbolag. Istället för att erlägga en likvid köpeskilling till aktieägarna i det köpta bolaget, består vederlaget av aktier i det köpande bolaget, vilka har utgivits genom en apportemission i det köpande bolaget, där aktierna i det bolag som blir uppköpt utgör apportegendomen. LÄS MER

  3. 13. Fördelning av aktieägarvärde – En händelsestudie av fastighetsbolagsförvärv på Stockholmsbörsen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Rickard Klimscha; Scott Millar; Carl Winnberg; [2004]
    Nyckelord :abnormal avkastning; fastighetsbranschen; företagsförvärv; event-study; Effektiva marknadshypotesen; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Förvärv kan göras utifrån en rad olika motiv, där möjligheten till ökad lönsamhet genom synergieffekter är ett av de vanligaste. Synergieffekter ger fördelar, vilka genererar större kassaflöden och således högre avkastning för företagets ägare. LÄS MER