Sökning: "talängslan"

Visar resultat 6 - 10 av 103 uppsatser innehållade ordet talängslan.

  1. 6. Från ängslig till trygg talare : En studie om hur ett elevperspektiv på talängslan kan leda och utforma det specialpedagogiska arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Zlatanovski Elin; Petra Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Talängslan; talrädsla; glossofobi; presentationsångest; specialpedagogik; specialpedagog; särskilda behov.;

    Sammanfattning : I såväl läroplan som kunskapskriterier i gymnasieskolan ställs krav på att muntlig förmåga ska utvecklas och bedömas. Samtidigt finns en stor grupp elever med svårigheter att uppfylla just dessa krav. LÄS MER

  2. 7. Elevers vilja att kommunicera på engelska : En studie om elevers vilja att kommunicera och lärares arbete för att motverka talängslan i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Liljeström; Jessica Edlund; [2023]
    Nyckelord :Foreign language anxiety FLA ; English; willingness to communicate WTC ; motivation; primary school; young learners; Talängslan; engelska; viljan att kommunicera; motivation; grundskolan; yngre elever;

    Sammanfattning : Det engelska språket har genom åren börjat undervisas i allt yngre åldrar i Sverige där muntlig produktion utgör en stor del av undervisningen. För många elever är detta kul och spännande men för vissa elever uppstår talängslan. Talängslan avser att känna oro och obehag inför att tala. LÄS MER

  3. 8. Elever som har svårt att tala inför grupp : En kvalitativ studie av elevers upplevelser av svårigheterna med att kommunicera muntligt inför grupp på engelska.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Markus Nilsson; [2023]
    Nyckelord :engelska; talängslan; grundskolan; redovisa; stress;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på elevers upplevelser av svårigheterna med att kommunicera muntligt inför grupp på engelska i skolmiljö. Vidare syftar studien till att ta reda på vad eleverna anser ligger bakom svårigheterna, samt vad deras erfarenheter är kring framgångsfaktorer för att motverka talängslan. LÄS MER

  4. 9. Att väcka talet : Lärares strategier för att hjälpa grundskoleelever med talängslan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Füreder; [2023]
    Nyckelord :Talängslan; Lärares strategier; Muntlig framställning; Formativ bedömning; Grundskolan;

    Sammanfattning : Idag ställer både skolan och samhället höga krav på elevers och medborgares muntliga förmåga. Dessa krav kan bli en utmaning för lärare till talängsliga mellanstadieelever då det saknas allmänna strategier och riktlinjer att ta del av. LÄS MER

  5. 10. Trygga elever talar mer : Lärare och elevers erfarenheter av talängslan – Årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Matilda Blomqvist; [2023]
    Nyckelord :talängslan; trygghet; muntlig framställning; retorik; klassrumsklimat; lärsituation; svenskämnet; social fobi; F-3;

    Sammanfattning : Studien syftar till att belysa talängslan ur både elev- och lärarperspektiv, samt hur undervisning i muntlig framställning bedrivs i svenskämnet, i årskurs 1–3. Muntlig framställning är en central del i all undervisning under hela skolgången där elevers språkliga och kommunikativa förmåga ska stärkas. LÄS MER