Sökning: "teknikämnet"

Visar resultat 6 - 10 av 193 uppsatser innehållade ordet teknikämnet.

  1. 6. Kontinuiteten inom teknikämnet i stadieövergånge mellan höhstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Hans Müchler; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna dokumentstudie undersöker, med hjälp av tematisk analys, kursplanerna för teknik på högstadiet och gymnasiet med utgångspunkt i teknisk läskunnighet för att undersöka hur väl förberedda eleverna är på gymnasiets teknikundervisning. De teman som framkom som gemensamma för både gymnasiet och högstadiets kursplaner var att eleverna skulle vara förtrogna med arbetssätt för teknikutveckling och att eleverna ska utveckla förmågan att förstå hur tekniken påverkar individer, samhället och miljön. LÄS MER

  2. 7. Ekologisk hållbar utveckling i teknikläromedel : Diskurs och framställningstyper kring ekologisk hållbar utveckling i teknikläromedel för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ulrika Zetterblom; [2023]
    Nyckelord :Läromedel; teknikämnet; hållbar utveckling; ekologi; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att med en kvalitativ textanalys undersöka hur begreppet ekologisk hållbar utveckling framkommer och framställs i teknikläromedel för årskurs 4–6. Ett strategiskt urval ledde till att tre teknikläromedel valdes. LÄS MER

  3. 8. Talet om det styvmoderligt behandlade teknikämnet

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Safia Tahar Aissa; [2023]
    Nyckelord :Technology; unjustly treated school subject; discourse analys; Teknikämnet; styvmoderligt behandlat skolämne; diskursanalys;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har teknikämnet genomgått en del ändringar och idag är det ett ämne med en separat kursplan och med 200 schemalagda timmar. Detta arbete syftar till att undersöka och besvara tre frågeställningar gällande hur det talas om det styvmoderligt (Skolinspektionen, 2014) behandlade ämnet teknik, vad orsakerna kan vara och om det finns åtgärder som behöver genomföras. LÄS MER

  4. 9. Hur ter sig teknikämnet i en slöjdsal?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Dragana Tomic Karlsson; [2023]
    Nyckelord :technology; handicraft; discourse analysis; elementary school; curriculum; the physical environment; teknik; slöjd; diskursanalys; grundskolan; kursplan; den fysiska miljö.;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks hur teknikämnet ter sig när det undervisas i en slöjdsal sett utifrån aktörerna elever, lärare och Skolverket. Följande frågeställningar har formulerats inom ramen för denna studie:1. Hur framträder teknikämnet hos elever och hos lärare när undervisningen sker i en slöjdsal? 2. LÄS MER

  5. 10. Teknikundervisning : Uppfattar eleverna lärarens målsättning med lektionen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Emma Elvnäs; Carolina Holm-Nordin; [2023]
    Nyckelord :genomförd läroplan; granskning; Lindes arenor; upplevd läroplan;

    Sammanfattning : Studien baseras på att flera rapporter visar att skolämnet teknik är ett ämne som ofta hamnar i skymundan i skolundervisningen, och att det finns stora brister i elevernas teknikkunskaper. Några av orsakerna som flera rapporter beskriver är att lärarnas ämneskunskaper ibland inte är tillräckliga vilket kan bidra till att läraren inte känner sig trygg eller har självförtroendet för att undervisa i teknik. LÄS MER