Sökning: "teknik ur ett genusperspektiv"
Visar resultat 11 - 15 av 42 uppsatser innehållade orden teknik ur ett genusperspektiv.
11. Hederskulturens osynliga offer : En kvalitativ studie om Västmanlands läns regionala samverkan samt yrkesverksammas föreställningar om maskulinitet och femininitet
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Frågan om hedersrelaterat våld och förtryck fick sin livliga debatt i svensk politik i slutet av 1990-talet, efter hedersmordet på Sara år 1996 och Pela år 1992. Regeringen har betonat att samverkan mellan olika aktörer, myndigheter och ideella organisationer är en väldigt viktig faktor för framgång gällande att förebygga våld i nära relationer. LÄS MER
12. Scriptans osynliga arbete : En kvalitativ studie om scriptors syn på scriptayrket i svensk filmoch tv-produktion
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/BildproduktionSammanfattning : Uppsatsens syfte är att genom en kvalitativ undersökning belysa scriptayrket. Fyrascriptor har deltagit i djupintervjuer där de med egna ord beskrivit sitt arbete. LÄS MER
13. Gitarr för alla : Om gitarrundervisning ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Ämnesområdet för denna uppsats är genusnormernas betydelse inom musiken. Studiens främsta syfte var att belysa gitarrundervisningens genusaspekter. Hur könsfördelningen ser ut och hur genusnormerna kan ta sig uttryck i undervisningen var viktiga frågor. LÄS MER
14. Genus inom ämnet Musikproduktion i gymnasieskolan
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Studien behandlar musikproduktion ur ett genusperspektiv. Eftersom musikproduktionens tekniska område ofta beskrivs som maskulint kodat, berör studien könsnormer och hur olika lärare angriper problematiken i klassrummet. LÄS MER
15. Den manligt könspräglade teknikundervisningen : En kvalitativ intervjustudie om teknikundervisningen i årkurs 4–6 ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Denna studies syfte har varit att undersöka hur lärare planerar och genomför sin teknikundervisning ur ett genusmedvetet perspektiv. Undersökningen utgår från studiens frågeställning Hur beskriver och resonerar lärare att de tar hänsyn till talutrymme, utrymme för interaktion samt hur deltagandet fördelas i klassrummet när de planerar och utför sin undervisning i teknik för att skapa en genusmedveten undervisning? Kvalitativ metod i form av intervjuer med sex lärare som undervisar i teknikämnet i årskurserna 4–6 ligger som grund för studiens resultat. LÄS MER