Sökning: "teori om ekologiska livsmedel"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden teori om ekologiska livsmedel.

  1. 1. ”Det borde liksom räcka med att man röstar” : 90-talisters attityder till ekologisk hållbar konsumtion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Rebecca Eriksson; Lisa Olsson; Ida Thomsson; [2019]
    Nyckelord :Sustainable consumption; Organic food; Responsibility; 90’s generation; Attitudes; Value; Schwartz Theory of Basic Values; Locus of Control; Hållbar konsumtion; Ekologiska livsmedel; Ansvar; 90-talister; Attityder; Värderingar; Schwartz teori om grundläggande värderingar; Locus of Control;

    Sammanfattning : I denna studie presenteras forskning om 90-talisters attityder till ekologisk hållbarkonsumtion. Studien är skriven utifrån ett kvalitativt angreppssätt där datainsamlingen har skett genom två fokusgrupper, en med män och en med kvinnor. LÄS MER

  2. 2. Ekologisk identitet : En kvalitativ studie om ekologisk konsumtion och ekologisk identitet på nätet

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

    Författare :Elin Ericsson; [2015]
    Nyckelord :consumption; organic; identity; conventional food; organic food; konsumtion; ekologiskt; identitet; konventionella livsmedel; ekologiska livsmedel;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur konstruktionen av ekologisk identitet sker på nätet. Frågeställningarna som besvaras är hur den ekologiska identiteten konstrueras hos medlemmarna i onlinegruppen som undersöks, hur informanterna förstår sin ekologiska konsumtion, samt hur informanterna upplever andra människors uppfattning av informanternas identitet. LÄS MER

  3. 3. Resurseffektiv marknadskommunikation av ekologiska livsmedel : Utifrån av konsumenter föredragen marknadskommunikation samt denna kommunikations kostnadsattribut

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för företagsekonomi

    Författare :Arvid Persson; [2014]
    Nyckelord :Marknadskommunikation; ekologiska livsmedel;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvantitativ studie som genom en enkätundersökning har för avsikt att mäta konsumenters preferenser om ekologiska livsmedels marknadskommunikation. Utifrån dessa preferenser ges förslag på komponenter till en marknadskommunikationsmix som tar hänsyn till resurseffektivitet i marknadsföring av småskaliga producenter av ekologiska livsmedel. LÄS MER

  4. 4. Du är vad du konsumerar : En studie om ekologisk konsumtion

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Nicole Schreier; Ekaterina Olatova; [2013]
    Nyckelord :Organic food; consumer behavior; Ekologiska livsmedel; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Den rådande klimatsituationen utgör, på grund av föroreningar i naturen, ett hot mot jordens fortlevnad, det kan främst påvisas genom de klimatförändringar som blir allt mer tydliga i världen. Samhällets negativa påverkan på jordens klimat sätter press på samhällsaktörer, varav en av dem är handelssektorn. LÄS MER

  5. 5. Konsumenters föreställningar om ekologiskt och närproducerat - En fallstudie om motiv till köp av Björröds ekoägg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; Göteborgs universitet Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi

    Författare :Nina Tiimonen; [2011-06-16]
    Nyckelord :ekologiskt; närproducerat;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Den globala industrialiserade produktionen av livsmedel inom lantbruket har på senare tid börjat ifrågasättas av såväl producenter som konsumenter i fråga om miljöhänsyn, djurhälsa och livsmedlens säkerhet och kvalitet. Detta ifrågasättande har lett till diskussion om utvecklingen av alternativa livsmedelsnätverk samt fördelar och nackdelar med en återgång till en mer lokal livsmedelsförsörjning med det ekologiska lantbruket som ett av miljöskäl idealisk form. LÄS MER