Sökning: "teorier om massmedia"

Visar resultat 16 - 20 av 38 uppsatser innehållade orden teorier om massmedia.

  1. 16. Chefer inom äldreomsorgen : En kvalitativ studie om chefernas syn på chefskapet i skenet av New Public Management

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Nilsson Maria; Andrea Perhage; [2016]
    Nyckelord :Leadership; New Public Management; Manager; Managership; Elderly care; Ledarskap; New Public Management; Manager; Chefskap; Äldreomsorgen;

    Sammanfattning : Inledning: Forskning avseende ledarskap och chefskap består av en djungel av teorier och dess diskurs är splittrad. På 1990-talet skedde kraftiga reformer inom offentlig sektor i syfte att göra den offentliga sektorn mer lik den privata. En ökad grupp av äldre och omfattande reformer har gjort chefernas arbete inom branschen mer komplex. LÄS MER

  2. 17. En ulv i fårakläder : Hur PR-event blir virala nyheter i svensk dagspress

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Madeleine Jonson; [2016]
    Nyckelord :event; public relations; massmedia; journalistik; nyhetsvärdering; medielogik; dagordningsteorin; gestaltningsteorin; framing; sociokultur; myter; ideologier;

    Sammanfattning : Problem: Tre särskilda PR-event fick spridning i svenska tidningsmedier under 2013 och 2014. Vad i den journalistiska processen gör att särskilda händelser blir uppmärksammade nyhetsfenomen? Hur blir särskilda event nyheter och hur ser nyhetsvärderingen ut ur ett sociokulturellt perspektiv? Teori: Jag använde nyhetsvärdering och sociokultur som teoretiska ingångar för att belysa problemet. LÄS MER

  3. 18. Kroppsaktivism på sociala medier : Användarnas upplevelser av sociala nätverkssidors roll i den svenska kroppsaktivismrörelsen.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Rebecca Karlén; [2015]
    Nyckelord :KROPPSAKTIVISM; KROPPSACCEPTANS; SOCIALA MEDIER; SJÄLVPRESENTATION;

    Sammanfattning : In the media landscape year 2015 there is a overrepresentation of specific kinds of bodies. The discontent over this has resulted in a counteraction in the shape of a body activism movement. People have gathered on social networks sites where pictures of non-conforming bodies are being shared in the form of photographic self-portraits. LÄS MER

  4. 19. Skånetrafiken och det flyktiga ansvaret - En kvalitativ studie om kommunikativ ansvarsfördelning, kriskommunikation och varumärke

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Victor Mårtensson; Ulf Rogius Svensson; [2015]
    Nyckelord :Skånetrafiken; kriskommunikation; organisationskommunikation; varumärke; varumärkeskapital; ansvarsfördelning; flyktigt ansvar; modernitet; arbetsfördelning; kollektivtrafik; organisationsstruktur; rykte; påverkan; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study intends to examine shared responsibility in relation to organizational communication, crisis communication and brand building. The survey is based on a case study about Skånetrafiken and their relationship to subcontractors, mass media and customers. LÄS MER

  5. 20. "When POP sucks the tits of ART" : Warhol och Gaga - mötet mellan konsten och populärkulturen

    Kandidat-uppsats, Sektionen för humaniora (HUM)

    Författare :Anna Gustafsson; [2013]
    Nyckelord :Andy Warhol; Konstvetenskap; Populärkultur;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks utbytet mellan populärkultur och konst genom en jämförande analys av Andy Warhols Marilyn Diptych från 1962 och en stillbild från Lady Gagas musikvideo Telephone från 2010, i vilken hon refererar till Warhol. Lady Gaga har flera gånger refererat till konstvärlden genom kostym och sceniskt uttryck vilket hos mig väckte associationer kring hur Andy Warhol och popkonstnärerna influerades av populärkulturen. LÄS MER