Sökning: "test av språklig medvetenhet"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden test av språklig medvetenhet.

  1. 1. Skolors didaktiska arbete med tidig läsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jenny Leander; Therese Kajsjö; Åsa Gabrielsson; [2020]
    Nyckelord :avkodning; bedömning; fonologisk medvetenhet; kartläggning; kompetens; strukturerad undervisning; The Simple View of Reading; tidig läsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få en fördjupad kunskap om skolors didaktiska arbete med tidig läsundervisning samt vikten av god och relevant kompetens i arbetet med främjande aktiviteter för elevers läsutveckling. Studien baseras på en kvalitativ forskningsansats med semistrukturerade intervjuer med 15 informanter från tre olika skolor från tre olika kommuner. LÄS MER

  2. 2. Ordflöde och läsförmåga hos studenter med och utan dyslexi : En undersökning av FAS, djurflöde och verbflöde

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Zeinab Shareef; [2017]
    Nyckelord :verbal fluency; semantic fluency; action fluency; letter fluency; developmental dyslexia; phonological awareness; RAN; rapid automatized naming; ordflöde; semantiskt ordflöde; FAS; djurflöde; verbflöde; fonologiskt ordflöde; fonologisk medvetenhet; fonologisk förmåga; dyslexi; snabb automatiserad benämning;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte. Ordflödestest undersöker en persons förmåga att generera så många ord som möjligt under en minut. Orden kan börja på en viss bokstav eller tillhöra en särskild kategori. FAS är ett vanligt ordflödestest där orden som ska genereras börjar på bokstäverna F, A och S. LÄS MER

  3. 3. Olika vägar mot samma mål : En studie av elevers fonologiska medvetenhet i två klasser

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linda Wahllöf; [2015]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; fonem; språklig medvetenhet; metalingvistik; läromedel; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Abstract The overall aim of this study is to show how phonological awareness develops during the first school year and how this can be affected by different teaching materials and working methods. Two classes are compared in the study. One of the classes has digital teaching material and the other class has traditional teaching material. LÄS MER

  4. 4. Procedurellt minne hos universitetsstuderande med dyslexi

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Janina Pierre; Josefine Toreheim; [2014]
    Nyckelord :developmental dyslexia; procedural memory; implicit sequence learning; consolidation; alternating serial reaction time task; the procedural deficit hypothesis; dyslexi; procedurellt minne; implicit sekvensinlärning; konsolidering; alternating serial reaction time task; the procedural deficit hypothesis;

    Sammanfattning : Dyslexi är en form av läs- och skrivsvårighet som inte kan förklaras av t.ex. bristfällig undervisning, låg begåvning eller synproblem. Orsaken till dyslexi anses vanligen vara nedsatt förmåga av fonologiskt processande. LÄS MER

  5. 5. Does training with the PhonicStick improve phonological awareness? : A meta study including one new pilot study

    Magister-uppsats, Institutionen för neurovetenskap; Logopedi

    Författare :Tom Ek; [2011]
    Nyckelord :phonological awareness; communicative device; PhonicStick; test material of phonological awareness; meta study; fonologisk medvetenhet; kommunikationshjälpmedel; PhonicStick; testmaterial av språklig medvetenhet; metastudie;

    Sammanfattning : The PhonicStick is a joystick which has been developed as a communicative device to be used by people with severe physical disabilities. During the developmental phase the possibility of using this device in order to train the phonological awareness of 6 – 8 year old children was examined. LÄS MER