Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. The Impact of Export Restrictions on International Trade in Medical Products : An Analysis of Supply Chain Disruptions between China and the United States during the Covid-19 Pandemic

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Elisabeth Gebretsadkan; [2023]
    Nyckelord :Export; supply chains; trade value; Covid-19;

    Sammanfattning : This thesis investigates the impact of export restrictions on supply chains within the medical supply industry during the Covid-19 pandemic. A multiple linear regression model is estimated on monthly data between January 2020 to December 2022. LÄS MER

  2. 2. Damned if you do, damned if you don't.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Felix Ellqvist; Nicholas-Joel Kisling; Katharina Nadine Junge; [2023]
    Nyckelord :H M; sustainability; case; brand image; brand reputation; vocal; brand management; strategy; Business and Economics;

    Sammanfattning : “(Un)sustainable fashion: H&M breaks promise.” “H&M sued for greenwashing claims, again.” “H&M under fire!” Helena Holgersson is sitting in her office on the top floor of H&M’s Stockholm Headquarters staring at the headlines flickering on her computer screen. LÄS MER

  3. 3. Lönsamhet i skogsmarksgödsling för privata markägare i norra Sverige : en jämförelse av lönsamheten i två olika gödslingsstrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Carl Sköld; [2023]
    Nyckelord :annuitet; gödsling; Internränta; Klimatsmart; Koldioxid; Miljö; nettonuvärde; Privat skogsägare; Skogsbruk;

    Sammanfattning : Idag involveras åtskilliga sektorer inom bioekonomin med skogsråvaran som bas, bland annat sektorer inom textilier, konstruktion, biopharma och kemikalier. Den globala efterfrågan på skogsråvaran är hög. LÄS MER

  4. 4. Circularity in Outdoor Textile Brands - Examining the Integration of Brand Identity, Management Actions, and Communication Strategies for Sustainability

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ira Schulte; Irene Ferrari; [2023]
    Nyckelord :Circular economy; outdoor textile brands; brand identity; communication strategy; Business and Economics;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this research was to investigate how outdoor textile brands align their brand bdentity with their management actions and communication to become more circular. It was as a consequence explored how communication strategies of outdoor brands align with their management decision and how management actions push the transition of a brand towards more circularity. LÄS MER

  5. 5. Cirkulär ekonomi i textilbranschen : en fallstudie om värdet att arbeta med upcycling i textilbranschen

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Hanna Rumm; Emma Öberg; [2022]
    Nyckelord :Textilbranschen; cirkulär ekonomi; upcycling;

    Sammanfattning : Företagens ansvar inom hållbarhet är väldiskuterat i näringslivet såväl som i samhället. Regeringskansliet rapport om ansvar beskriver hur näringslivet kan främja arbetet inom hållbarhet med hjälp av verktyget Corporate Social Responsibility (CSR). LÄS MER