Sökning: "thesis in Ethics"

Visar resultat 16 - 20 av 531 uppsatser innehållade orden thesis in Ethics.

  1. 16. Gråzoner inom fastighetsmäklarbranschen : en studie om vad som anses etiskt ur ett kundperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Maximilian Eriksson; Elias Swartswe; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Title: Gray areas in the real estate brokerage industry - a study of what is considered ethical from a customer perspective. Level: Bachelor's degree in business administration Authors: Maximilian Eriksson and Elias Swartswe Supervisor: Lars-Johan Åge Date: 2023 – May Aim: The aim of this study is to examine the gray area between practices in the real estate profession that are legal versus illegal, yet perceived as unethical versus ethical by clients. LÄS MER

  2. 17. AI i praktiken : En kvalitativ studie om etiska implikationer

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ara Faraj; Martin Lucena Londoño; [2023]
    Nyckelord :AI; ethical implications; ethics; AI in practice; transparency; integrity; bias; ethic implications management.; AI; etiska implikationer; AI i praktiken; transparens; integritet; partiskhet; hantering av etiska implikationer.;

    Sammanfattning : De senaste åren har utveckling och hantering av AI i praktiken utvecklats exponentiellt i alla branscher för att effektivisera processer. Dessvärre medför AI etiska implikationer som måste hanteras på ett etiskt korrekt sätt. LÄS MER

  3. 18. “The Unveiling of Consumer Perceptions” A qualitative study on how consumers view racial representation by iconic brands

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nazerath Sithara Novak; Josephine Hannah Palmeholt-Letchumanan; [2023]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : This thesis examines how consumers perceive race representation by iconic brands, aiming to bridge the knowledge gap in the areas of cultural branding, consumer culture, and ethics withi sustainability. Currently, there is limited research on the intersection of cultural branding and ethics within sustainability, particularly regarding racial representation. LÄS MER

  4. 19. Sanningen, hela sanningen, och inget annat än sanningen… eller? : Oärlighet inom rekrytering

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Harak Bedros; Mohammed Ali Abas; William Persson; [2023]
    Nyckelord :Social partiskhet; organisationskultur; etik; oärlighet; rekrytering;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Datum: [2023-05-31] Nivå: Kandidat i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Mohammed Ali Abas         Harak Bedros        William Persson                           (01/09/27)                       (01/04/23)               (01/05/13) Titel: Sanningen, hela sanningen, och inget annat än sanningen… eller? - Oärlighet inom rekrytering Handledare: Magnus Hoppe Nyckelord: Social partiskhet, organisationskultur, etik, oärlighet, rekrytering  Forskningsfråga: Hur påverkar oärliga rekryteringsprocesser organisationer och kan det vara acceptabelt att vara oärlig i rekryteringsprocesser?  Syfte: Syftet med studien är att utforska och få en bredare förståelse för hur oärlighet uppfattas i rekryteringsprocesser och på vilka sätt det påverkar organisationer. Metod: Studien klassas som en fallstudie med strukturerade intervjuer och en enkätundersökning som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  5. 20. Do consumers trust it? : Exploring consumers trust in artificial intelligence personalization

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Ebba Viberg; Louise Halldén; [2023]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; personalization; Artificial Intelligence personalization; consumer trust; integrity; ethics; acceptance; marketing;

    Sammanfattning : Background: Artificial intelligence (AI) personalization approaches can increasingly be seen used in society today from businesses using it to analyze the behavior of their consumers to consumers using it to find for example jobs that match their persona. AI personalization delivers unique messages to an individual based on their previous data to improve the consumer experience. LÄS MER