Sökning: "tillgänglighet malmö högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 70 uppsatser innehållade orden tillgänglighet malmö högskola.

  1. 1. Att bryta fysiska barriärer - Varvsstaden : Ett gestaltningsförslag för en mer tillgänglig stadsdel

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Mohammed Shaksheru; Ali Nabha; [2021]
    Nyckelord :Fysisk planering; tillgänglighet; förtätning; funktionsblandning; fysisk barriär; social hållbarhet; gestaltning; kuturbevarande; hållbar stadsutveckling; Malmö;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats har till syfte att undersöka och analysera hur området Varvsstaden i centrala Malmö utgör en fysisk barriär i stadskränan. Området idag är ett övergivet industriområde. Området idag saknar även tydliga stråk och funktioner. LÄS MER

  2. 2. Var sak på sin plats : En studie om pedagogers makt i förskolan i förhållande till eget intresse och syn på lärande och pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Bellis Reijnow; [2021]
    Nyckelord :barns inflytande och delaktighet; lärmiljö; makt; maktperspektiv; pedagogens självinsikt;

    Sammanfattning : Det finns många studier som utgår från barnperspektiv och makt, men färre som berör pedagogernas agerande utifrån ett maktperspektiv. Därför har jag valt att inrikta mig på material, plats och rum på förskolan, sett ur ett maktperspektiv med det psykosociala som bakgrund. LÄS MER

  3. 3. Bra kollektivtrafik syns på håll(platsen) : En jämförande fallstudie av busshållplatser längs med linje 5 och linje 8 i Malmö

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Oskar Sandberg; [2018]
    Nyckelord :Kollektivtrafik; trafikplanering; busshållplats; Malmö; buss; fysisk planering; stadsplanering;

    Sammanfattning : I denna kandidatuppsats utreds kollektivtrafik med fokus på dess utformning. Mer specifikt kommer hållplatsutformning undersökas, förklaras och diskuteras. Undersökningens syfte är att undersöka hur hållplatsers utformning kan bidra till att fler åker med buss när de reser inom staden. LÄS MER

  4. 4. Att stimulera till läs- och skrivutveckling. En granskning av metoderna ASL och Kiwi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lena Morina; Isabel Nigård; [2017]
    Nyckelord :Literacy; Lärandeteorier; Reading; Writing; Läs- och skrivutveckling; Att skriva sig till läsning - ASL; Kiwimetoden; Computer;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna kvalitativa undersökning är att undersöka två olika metoder, Kiwimetoden och Att skriva sig till läsning (ASL). Vi valde även att undersöka hur lärare kan arbeta med digitala verktyg inom metoderna. För att genomföra detta fick vi hjälp av två skolor, där en skola arbetar med ASL och en arbetar med Kiwimetoden. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogik från en verklighet- ett utvecklingsarbete på en gymnasieskola, Special education in a real setting- A development application on a specific high school

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emma Lundberg; Carin Hansson; [2017]
    Nyckelord :ansvar; extra anpassningar; förståelse; handledning; pedagogiskt kapital; kategoriskt perspektiv; samtal; tillgänglig undervisning; relationellt ledarskap;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med utvecklingsarbetet var att få förståelse för den skolsituation som en klass på en gymnasieskola befann sig i. Situationen som kännetecknade klassen var ohållbar och miss-gynnsam, med flertalet elever som riskerade att inte nå kunskapskrav och mål. LÄS MER