Sökning: "traditionell inskolning"

Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade orden traditionell inskolning.

  1. 11. Introduktion av yngre barn i förskolan : En studie om förskollärares syn och erfarenheter av introduktion av yngre barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Julia Eidem; Ulrika Vestin; [2018]
    Nyckelord :Anknytning; anknytningsperson; anknytningsperspektiv; anknytningsteori; ansvarspedagog; barns behov; barns bästa; förskola; förskollärare; introduktion; inskolning; pedagog; trygghet; yngre barn.;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan (Lpfö 98 2016) står det att barnen ska få en god introduktion i förskolan. Studiens syfte är att bidra med ökad kunskap om introduktion av yngre barn i förskolan. Metoden som använts i datainsamlingen är kvalitativa intervjuer av fem förskollärare som arbetar med olika introduktionsvarianter. LÄS MER

  2. 12. Anknytningen är A och O i förskolan : hur förskollärare och barnskötare beskriver betydelsen av små barns inskolning i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Johanson; Magdalena Kjellsson; [2017]
    Nyckelord :Anknytning; anknytningsperson; anknytningsmönster;

    Sammanfattning : InledningStudien behandlar förskollärares och barnskötares reflektioner kring de yngsta barnens anknytning i förskolan. I studien riktar vi främst in oss på inskolningsperioden, eftersom grunden läggs där, för anknytning mellan barn och pedagog. LÄS MER

  3. 13. Föräldrainflytande under inskolning på förskolan : En studie utifrån föräldrars perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Elvira Fajkovic; Paula Johansson; [2016]
    Nyckelord :Inskolning; föräldrar; inflytande; information; påverkan och beslutsfattande;

    Sammanfattning : Syfte med studien är att utifrån föräldrarnas perspektiv synliggöra deras möjlighet till inflytande på förskolan. Specifikt fokus riktas på inskolning. Genom enkäter gjorda i två förskolor och utifrån begreppet inflytande visar resultatet att föräldrarna har möjlighet till inflytande till en viss del t.ex. LÄS MER

  4. 14. Barns anknytning i relation till inskolningsmodeller : En kvalitativ studie om sex förskollärares uppfattningar om anknytning i samband med traditionell- och föräldraaktiv inskolning på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jessica Johansson; Amalia Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Anknytning; anknytningsperson; inskolning; föräldraaktiv inskolning; traditionell inskolning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa förskollärares uppfattningar angående barns anknytning i relation till föräldraaktiv- och traditionell inskolningsmodell. Studien utgår från anknytningsteorins centrala begrepp, anknytning och anknytningsperson begreppen ställs i relation till en inskolning på förskolan. LÄS MER

  5. 15. Anpassning av fysisk miljö och arbetssätt för barn med fysiska funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kajsa Persson; Anneli Kristensson; [2015]
    Nyckelord :Arbetssätt; Fysisk funktionsnedsättning; Fysisk miljö; Förskola för alla; Inkludering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar och utformar den fysiska miljön för att underlätta och inkludera barn med fysiska funktionsnedsättningar i vardagen. Enligt Läroplanen för förskolan (Skolverket 2010) ska verksamma på förskolor arbeta efter begreppet en förskola för alla, vi har valt att undersöka om pedagoger arbetar enligt denna politiska vision som innebär att alla barn i skolan och förskolan ska vara inkluderade på lika villkor. LÄS MER