Sökning: "traditionell matematikundervisning"

Visar resultat 11 - 15 av 76 uppsatser innehållade orden traditionell matematikundervisning.

  1. 11. Effekten av att använda GeoGebra med arbetsblad för att undervisa gymnasieelever om andragradsfunktioner : En kvasiexperimentell interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Daniel Gahnfelt; [2023]
    Nyckelord :Kvasiexperimentell metod; interventionsstudie; digitala verktyg; dynamiskt matematikprogram; GeoGebra; ATD; praxeologi; matematikundervisning; andragradsfunktioner;

    Sammanfattning : GeoGebra är ett dynamiskt matematikprogram, ett slags digitalt verktyg, som kan användas i matematikundervisningen. Tidigare forskning tyder på att undervisning med GeoGebra är mer effektiv än traditionell undervisning sett till elevers kunskapsutveckling, men motsvarande svensk forskning saknas. LÄS MER

  2. 12. Vem undervisar? Läraren ellerläroböckerna?Who is teaching? : The teacher or the textbooks?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :aya Ghali; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: Matematikundervisning; undervisningsmetoder; läroböcker; prestationsförmåga; intresse; tidiga skolår; lärarroll; Skolverket; forskning; alternativa metoder;

    Sammanfattning : Elevernas presentationer i matematikämnet visar ett konsekvent samband med deras intresse. Enökad användning av matematikböcker i undervisningen har observerats, där lärarhandboken ärmer tillgänglig. LÄS MER

  3. 13. Utforskande ögonblick : Deritualiserande elevuttryck i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Martin Willert; [2023]
    Nyckelord :Commognition; deritualization; explorative mathematics; teaching; teacher education; Commognition; deritualisering; utforskande matematik; matematikundervisning; lärarutbildning;

    Sammanfattning : Mötet med matematikens utforskande sida har visat sig vara viktigt för elevernas matematiska och intellektuella utveckling. Utforskande matematik upplevs dock som svår av såväl lärare som elever, och i många klassrum dominerar istället en mer traditionell undervisning där renodlade minneskunskaper och upprepning av färdigformulerade procedurer betonas. LÄS MER

  4. 14. Lärares möjligheter och utmaningar i att undervisa begreppet variabel i algebra : En fallstudie om lärares uppfattning om deras förutsättningar att skapa förståelse för begreppet variabel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Matematikdidaktik

    Författare :Jukka Mikkonen; [2023]
    Nyckelord :Matematik med förståelse; begrepp; begreppsförståelse; matematikens språk; kommunikation; lärarens roll; traditionell matematik- undervisning; reforminriktad matematikundervisning; diagnostiska frågor;

    Sammanfattning : Skolan har ett uppdrag att utbilda matematiskt kompetenta medborgare. Elevernas motivation att öva grundläggande förmågor som huvudräkning och läsning minskar när de har ständig tillgång till digitala verktyg. Därmed får de även olika förutsättningar att ta till sig matematiken utifrån skillnaden i förmågorna. LÄS MER

  5. 15. Digitala verktyg inom geometriundervisning : - en litteraturstudie om hur användningen av digitala verktyg möjliggör geometriska resonemang i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Felix Löfborg; Robin Lindbom; [2023]
    Nyckelord :Geometry; digital tools; mathematical reasoning; elementary school; Geometri; digitala verktyg; matematiska resonemang; grundskola;

    Sammanfattning : Studien grundas i att studera hur den aktuella digitaliseringen kan komma och påverka den traditionella geometriundervisningen. Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att sammanställa befintlig forskning där eleverna använder digitala verktyg inom geometriundervisning samt att svara på frågan: Hur kan digitala verktyg användas på olika sätt för att skapa möjligheter till geometriska resonemang i matematikundervisning? Hughes (2000) ramverk som identifierar syftet med digitala verktyget ligger till grund för studiens analys. LÄS MER