Sökning: "traditionell matematikundervisning"
Visar resultat 11 - 15 av 76 uppsatser innehållade orden traditionell matematikundervisning.
11. Effekten av att använda GeoGebra med arbetsblad för att undervisa gymnasieelever om andragradsfunktioner : En kvasiexperimentell interventionsstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : GeoGebra är ett dynamiskt matematikprogram, ett slags digitalt verktyg, som kan användas i matematikundervisningen. Tidigare forskning tyder på att undervisning med GeoGebra är mer effektiv än traditionell undervisning sett till elevers kunskapsutveckling, men motsvarande svensk forskning saknas. LÄS MER
12. Vem undervisar? Läraren ellerläroböckerna?Who is teaching? : The teacher or the textbooks?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Elevernas presentationer i matematikämnet visar ett konsekvent samband med deras intresse. Enökad användning av matematikböcker i undervisningen har observerats, där lärarhandboken ärmer tillgänglig. LÄS MER
13. Utforskande ögonblick : Deritualiserande elevuttryck i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Mötet med matematikens utforskande sida har visat sig vara viktigt för elevernas matematiska och intellektuella utveckling. Utforskande matematik upplevs dock som svår av såväl lärare som elever, och i många klassrum dominerar istället en mer traditionell undervisning där renodlade minneskunskaper och upprepning av färdigformulerade procedurer betonas. LÄS MER
14. Lärares möjligheter och utmaningar i att undervisa begreppet variabel i algebra : En fallstudie om lärares uppfattning om deras förutsättningar att skapa förståelse för begreppet variabel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/MatematikdidaktikSammanfattning : Skolan har ett uppdrag att utbilda matematiskt kompetenta medborgare. Elevernas motivation att öva grundläggande förmågor som huvudräkning och läsning minskar när de har ständig tillgång till digitala verktyg. Därmed får de även olika förutsättningar att ta till sig matematiken utifrån skillnaden i förmågorna. LÄS MER
15. Digitala verktyg inom geometriundervisning : - en litteraturstudie om hur användningen av digitala verktyg möjliggör geometriska resonemang i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Studien grundas i att studera hur den aktuella digitaliseringen kan komma och påverka den traditionella geometriundervisningen. Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att sammanställa befintlig forskning där eleverna använder digitala verktyg inom geometriundervisning samt att svara på frågan: Hur kan digitala verktyg användas på olika sätt för att skapa möjligheter till geometriska resonemang i matematikundervisning? Hughes (2000) ramverk som identifierar syftet med digitala verktyget ligger till grund för studiens analys. LÄS MER