Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Trafiksäkerhet och trygghet på övergångsställen i Luleå centrum : Äldre fotgängares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Catrin Vestman; [2016]
    Nyckelord :Post-Occupancy Evaluation POE ; Strada; Gåtur; Trafiksäkerhet; Övergångsställen;

    Sammanfattning : Luleå kommun (2008) har en vision om att år 2050 ska det dagliga livet gå att klara utan egen bil och det ska vara möjligt för alla att säkert ta sig fram kollektivt eller till fots. Samtidigt visar många studier på att fotgängare står för ca en tredjedel av alla som skadas i trafiken och är därmed den mest utsatta gruppen i trafiken (bland annat Öberg 2011 och Nilsson 1986). LÄS MER

  2. 2. Att inte bara överleva, utan fortsätta leva : en fenomenologisk studie om trafikskadades liv efter olyckan

    Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Anna Engström; [2008]
    Nyckelord :trafikskadade; fenomenologi; upplevelse; livssituation;

    Sammanfattning : Trafikolyckor med svåra personskador som följd har ökat i Sverige. År 2006 skadades ca 4000 människor i vägtrafikolyckor. Syftet med denna studie har varit att undersöka hur personer med varierande typ och grad av trafikskada upplever sin livssituation med avseende på kropp, jag och sociala villkor. LÄS MER

  3. 3. Har valet av mätmetod någon betydelse vid uppskattning av QALYs - en ekonometrisk analys baserad på longitudinell data från trafikskadade individer

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Jonas Hjelmgren; [2005]
    Nyckelord :QALY; VAS; EuroQol; Preferenser; Riskaversion; Economics; econometrics; economic theory; economic systems; economic policy; Nationalekonomi; ekonometri; ekonomisk teori; ekonomiska system; ekonomisk politik; Business and Economics;

    Sammanfattning : En ekonometrisk paneldata modell användes för att studera hur antalet förlorade QALYs skiljer sig beroende på valet av mätmetod. Data baserades på individer som skadats i trafiken och som retrospektivt värderat sin hälsorelaterade livskvalitet direkt före olycksfallet och vid olika tidpunkter efter olycksfallet. LÄS MER