Sökning: "transparens"

Visar resultat 26 - 30 av 1178 uppsatser innehållade ordet transparens.

  1. 26. EU-taxonomins bidrag till strategiskt hållbarhetsarbete : En omvärldsanalys och fallstudie inom vatten- och avloppsledning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Moa Toll; [2023]
    Nyckelord :EU-taxonomy; Taxonomy regulation; European Commission; Framework for Strategic Sustainable Development; FSSD; BREEAM Infrastructure; Activities; Criteria; Water and wastewater; W WW; Sustainability reporting; EU-taxonomi; Taxonomiförordning; Europa Kommissionen; Aktivitet; Kriterium; Miljömässigt hållbar; VA-ledning; Vatten- och avloppsledning; Hållbarhetsrapportering;

    Sammanfattning : Mankind has worked with the climate crisis and other sustainability issues since the 1990s, but this hasn’t had any desired effect. One of the problems relates to interpretations of the term sustainability. It has caused confusion, and work towards developing shared understandings is still an ongoing process. LÄS MER

  2. 27. Are mindless robots less threatening? : The role of transparency about robots’ lack of human-like psychological capabilities

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Emma Willyams; [2023]
    Nyckelord :social robots; threat to distinctiveness hypothesis; transparency; HRI;

    Sammanfattning : The use of social robots is often seen as a solution for handling future challenges such as caring for a growing population of elderly people. However, previous research has shown that robots can be perceived as threatening and for a successful implementation of robots in society we are dependent on the public’s acceptance of the technology. LÄS MER

  3. 28. Adoption of the Digital Product Passport : A qualitative study within SMEs in the Swedish furniture sector

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Kalle Gunnarsson; Niels Mignot; [2023]
    Nyckelord :Digital Product Passport; DPP; Traceability; Furniture Industry; Sustainability; Blockchain Technology; Digitalt Produktpass; DPP; Spårbarhet; Möbelindustrin; Hållbarhet; Blockkedjeteknik;

    Sammanfattning : In the last decade, the European Union has looked to become more sustainable toreach the global environmental goals. With The European Green deal, a transition towards a circular economy has been set in place. LÄS MER

  4. 29. Machine Learning for State Estimation in Fighter Aircraft

    Master-uppsats, KTH/Optimeringslära och systemteori

    Författare :Axel Boivie; [2023]
    Nyckelord :State estimation; machine learning; fighter aircraft; neural networks; long short- term memory; LSTM; sensor fusion; air data system; ADS.; Tillståndsestimering; maskininlärning; stridsflygplan; neurala nätverk; sensorfusion; luftdatasystem.;

    Sammanfattning : This thesis presents an estimator to assist or replace a fighter aircraft’s air datasystem (ADS). The estimator is based on machine learning and LSTM neuralnetworks and uses the statistical correlation between states to estimate the angleof attack, angle of sideslip and Mach number using only the internal sensorsof the aircraft. LÄS MER

  5. 30. Effekten av influencer-marketing : En kvantiativ studie som undersöker influencer-marketings roll kring Generation Z konsumentbeteende

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Filippa Larsson; Eric Parsmo; Wilma Forssander; [2023]
    Nyckelord :influencers; influencer-marketing; sociala medier; Generation Z; förtroende; klädbranschen; impulsköp;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-30  Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi  Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet  Författare: Eric Parsmo, Filippa Larsson & Wilma Forssander  Titel: Effekten av influencer-marketing   Handledare: Rana Mostaghel   Nyckelord: Influencers, Influencer-marketing, Sociala medier, Generation Z, Förtroende, Klädbranschen, Impulsköp  Frågeställningar: - Vilka faktorer inom influencer-marketing spelar roll när det kommer till Generation Z konsumentbeteende inom klädbranschen i Sverige? - Vilka faktorer spelar en roll för Generation Z tillit gentemot influencer-marketing?  Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka sambanden mellan utvalda variabler för att se vilka faktorer inom influencer-marketing som spelar roll när det kommer till Generation Z konsumentbeteendet inom klädbranschen i Sverige. Studien undersöker även tilliten mellan Generation Z och influencer-marketing. LÄS MER