Sökning: "trygghet teori skola"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden trygghet teori skola.

  1. 1. “När barnen inte behöver mig längre, tyder det på att det skett en utveckling och målet är uppnått” : - En kvalitativ studie om arbetet på skyddade boenden med fokus på de medföljande barnens behov av kontinuitet i vardagen

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Evelina Alhede; Thushana Mohanathas; [2023]
    Nyckelord :“ontological security”; “social work”; “social workers”; “child*”; “adolescent*”; “intimate partner violence”; “domestic violence shelter”; “ontologisk trygghet”; “socialt arbete”; “socialarbetare”; “barn*”; “ungdom*”; “våld i nära relation”; “skyddat boende”;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån kvalitativa intervjuer undersöka hur socialarbetare på skyddadeboenden med barnperspektiv, via rutiner och arbetssätt, tar hänsyn till medföljande barnssociala uppbrott från skola, familj och vänner. Syftet är även att undersöka om rutinerna ocharbetssätten upplevs vara tillräckliga för att bidra till upprätthållning av kontinuitet i demedföljande barnens vardag. LÄS MER

  2. 2. Studie- och yrkesvägledares roll vid skolavveckling och övergångar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Granqvist; [2023]
    Nyckelord :Oro; trygghet; skolavveckling; studie- och yrkesvägledare; övergångar;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka om och hur studie- och yrkesvägledarprofessionen kan vara till stöd i att skapa trygghet för elever som upplever oro vid skolavveckling av skolan i undersökningen. Skolavveckling och de många förändringar som sker i samband med denna ses och benämns i detta arbete som övergång. LÄS MER

  3. 3. “Om vi bygger trygga barn så slipper vi laga så många trasiga vuxna” : En kvalitativ studie om hur fritidshem arbetar med psykisk hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maja Johansson; Annie Reunanen; [2023]
    Nyckelord :Elevhälsa; skola; elever; kunskap; trygghet;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöker vi hur fritidslärare i fritidshemmets verksamhet arbetar med psykisk hälsa och välbefinnande samt vilka faktorer som kan stödja i arbetet. Under de senaste 30 åren har antalet elever med självrapporterad dålig psykisk hälsa ökat. LÄS MER

  4. 4. ”Trygghet och förutsägbarhet så att alla vågar delta” : En studie om samläsning för elever med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Daniel Nyström; [2023]
    Nyckelord :Co-reading; inclusive education; didactics; reflective theory of school didactics; intellectual disability; compulsory school for pupils with intellectual disabilities; CSSID; compulsory school; Samläsning; integrering; inkluderande undervisning; didaktik; reflektiv skoldidaktisk modell; intellektuell funktionsnedsättning; anpassad grundskola; allmän grundskola;

    Sammanfattning : Introduktion: Denna studie undersöker lärarnas upplevelser och erfarenheter av att undervisa elever från anpassad skola och elever från grundskolan i samma klassrum vid samma tidpunkt. Fokus är att studera hur lärare beskriver arbetet med samläsning och vilka förutsättningar dessa har för att bedriva samläsning. LÄS MER

  5. 5. Alla barn ska få vara med : En kvalitativ studie om hur förskollärare ser på begreppet inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Jennifer Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; begränsningar; relationellt perspektiv; kategoriskt perspektiv; förskola;

    Sammanfattning : Begreppet inkludering är ett stort och viktigt begrepp inom skolväsendet. De som verkar inom skola och förskola ska ha ett inkluderande arbetssätt för att säkerställa att alla barn känner sig delaktiga i den egna undervisningen. LÄS MER