Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Ska det vara så jäkla svårt att ha med en ledande kvinna…” : En undersökning om gymnasielevers syn på genus, historiemedvetande och historisk identitet i deras lärobok.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Alexander Magnusson; [2023]
    Nyckelord :History consciousness; gender studies; historical identity; textbooks; norm critical; history education.;

    Sammanfattning : The main purpose of this essay was to interview students to get an idea of what their views of images with women in their history textbook is and how the representation, or the lack of, can affect their historical consciousness and historical identity. In order to find out this information, an unstructured interview in form of a focus group, with four students in high school, was used as well as an own review of their textbook to give a picture of the students’ perspective. LÄS MER

  2. 2. Barnböcker ur ett genusperspektiv : En text och bildanalys av de böcker som högläses för elever i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofia Ekelund; Alexsandra Blegel; Emelia Jangstål Bäckman; [2022]
    Nyckelord :genus; böcker; skönlitteratur; högläsning; könsrepresentation; könsmönster; barnböcker;

    Sammanfattning : This study was conducted with the aim to make gender representation visible in books that are being read-aloud to pupils in the grades 0-3. The study was based on two questions: “What does the representation of gender look like in the books that are being read aloud to the pupils?” and “What does the figuration of the books' characters look like from a gender perspective?”. LÄS MER

  3. 3. Edith eller Södergran? : En undersökning hur kvinnliga samt manliga författarskap presenteras utifrån anaforiska uttryck i två läromedel

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ronja Sandberg Sandberg; [2021]
    Nyckelord :anaphoric expression; textbook analysis; the distinction between the sexes; male as a norm; social actors; male authorship; female authorship; anaforiska uttryck; läromedelsanalys; isärhållandets logik; mannen som norm; sociala aktörer; manliga författarskap; kvinnliga författarskap;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine how two teaching materials in Swedish and Swedish as a second language, from the same publishing company, presented and referred to male and female authorship based on anaphoric expressions. The method used in this study was grounded on an article by Per Ledin which analyzes how social actors is being portrayed in two Swedish papers based on anaphoric expression. LÄS MER

  4. 4. Dolda budskap : en normkritisk granskning av läroböcker i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Matilda Sandberg; Elin Dahlgren; [2019]
    Nyckelord :Idrottsundervisning; läroboksanalys; diskursanalys; idrott och hälsa; normer; intersektionellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Läroböcker innehar idag en central roll i skolans undervisning. Vi menar att det därför är synnerligen viktigt att dessa granskas så att vi får kännedom om vilka normer och värderingar som förmedlas, samt hur de förhåller sig till det som skolans värdegrund förespråkar. LÄS MER

  5. 5. En granskning av läroböcker i idrott och hälsa : En kvalitativ diskursanalys utifrån hur kön och sexualitet framställs i läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Moa Gustafsson; Matilda Ilola; [2019]
    Nyckelord :Normer; idrott och hälsa; läroböcker; kön; heteronormativitet;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur genus och sexualitet konstrueras i läroböcker för ämnet idrott och hälsa. Studien svarar på följande frågeställningar: ”Vilka normer om kön och sexualitet förmedlas i läroböcker för ämnet idrott och hälsa?” och ”Hur förmedlas och uttrycks normer om kön och sexualitet i läroböcker för ämnet idrott och hälsa?”. LÄS MER