Sökning: "tydliggörande"

Visar resultat 21 - 25 av 202 uppsatser innehållade ordet tydliggörande.

  1. 21. Tydliggörande pedagogik : En studie av lärares och specialpedagogers möjlighet till samverkan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Cecilia Wihlbeck; [2023]
    Nyckelord :lärmiljö; visuellt stöd; handledning; resurser; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att skapa kunskap om i vilken omfattning tydliggörande pedagogik används i undervisningen och i vilken omfattning lärare och specialpedagog samarbetar kring detta och om detta skiljer sig åt mellan kommunal och fristående skola. Forskning talar för den tydliggörande pedagogikens betydelse i anpassningen av undervisningen efter elevernas behov och förutsättningar. LÄS MER

  2. 22. ”Så fantastiskt med mycket glädje!” : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt om känslostarka barn och lågaffektivt bemötande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Affekter; Förskollärares uppfattningar; Känslor; Känslostarka barn; Likvärdighet och lågaffektivt bemötande;

    Sammanfattning : Brottsigheten har de senaste åren gått längre ner i åldrarna påpekar Justitiedepartimentet (2023) och regeringen har lämnat in en rad åtgärder som ska bekämpa denna utveckling. Det var med detta i åtanke som jag formulerade mitt syfte, att undersöka förskollärares uppfattningar om hur de hanterar och hjälper känslostarka barn i den dagliga verksamheten på förskolan. LÄS MER

  3. 23. En kvalitativ studie om pedagogiska resurser. : Mötet med diagnoser i en klassrumsmiljö.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Paula Forsberg; Zeinab Fakhro; [2023]
    Nyckelord :ADHD; classroom environment; pedagogics; student; teacher; ADHD; elever; lärare; klassrumsmiljö; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka pedagogiska resurser som är möjliggörande för ett lärande i en klassrumsmiljö. Lärarens kunskap samt erfarenhet när det kommer till pedagogiskt arbete med diagnoser, vad har det för avgörande roll i elevens mottaglighet? Därav blir frågan vilka metoder och strategier som används i deras dagliga arbetsroll. LÄS MER

  4. 24. Bildstöd i förskolan : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar av hur de arbetar med bildstöd samt hur bildstöd stödjer barns kommunikation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Alice Norrgård; Nathalie Paulsén; [2023]
    Nyckelord :Bildstöd; kommunikation; förskola; tydliggörande pedagogik; AKK; GAKK; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur bildstöd kan användas för att stödja barns kommunikativa utveckling i förskolan. Vi undersöker pedagogers uppfattningar om hur de arbetar med bildstöd samt deras uppfattningar om bildstöd som pedagogiskt redskap. LÄS MER

  5. 25. Specialpedagogik i fritidshem med fokus på inkludering och extra anpassningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Yasemin Vahid; Edis Ademi; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I vår studie är syftet att undersöka hur lärare i fritidshem utformar och planerar sin verksamhet utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv. För att synliggöra utformningen av verksamheten har vi valt att fokusera på inkludering och extra anpassningar. LÄS MER