Sökning: "undervisa i bild"

Visar resultat 16 - 20 av 140 uppsatser innehållade orden undervisa i bild.

  1. 16. “Ge barnen en chans att rätta till våra misstag” : En fenomenologisk studie om förskollärares förhållningssätt till barns utveckling och lärande om hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Isabelle Andersson; Olivia Jordan Wirbrand; [2023]
    Nyckelord :Fenomenologi; Förhållningssätt; Hållbar utbildning; Hållbar utveckling; Livsvärlden; Utbildning;

    Sammanfattning : Vår studie påbörjades av funderingar kring arbetet med hållbar utveckling i förskolan, om förskollärarna får förutsättningar för att kunna arbeta med hållbarhet eller om det finns utmaningar. Syftet med vår studie är att se förskollärarens förhållningssätt till fenomenet hållbar utveckling, samt att få en tydligare bild över vilka didaktiska strategier förskollärarna arbetar med. LÄS MER

  2. 17. ”Man kan uttrycka sig på många olika sätt, där dans är ett av dem” : - en undersökning av förskollärares syn på undervisning i dans som estetisk uttrycksform i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :AnnaKarin Lind; Hasije Mutlu; [2023]
    Nyckelord :Dance as a way of expression; education; preschool teacher; experiences; Dans som uttrycksform; undervisning; förskollärare; erfarenheter;

    Sammanfattning : Förskolans styrdokument är vägledande för vad förskollärare ska undervisa, vilket innefattar undervisning i dans som bidrar till estetiska lärprocesser. Syftet med studien är att skapa en bild av förskollärares syn på undervisning i dans som estetisk uttrycksform och hur de omsätter den i praktiken. LÄS MER

  3. 18. Lärande, kunskap och kursinnehåll inom bildämnet : Några bildlärares uppfattningar och resonemang.

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Pauliina Larsson; [2023]
    Nyckelord :Kunskap; uppfattning; urval; bildundervisning; fenomenografi och lärande;

    Sammanfattning : Studien som vilar på en fenomenografisk ansats hade som syfte att bilda en förståelse för hur några ämneslärare inom ämnet bild på gymnasiet uppfattar didaktiska val gällande ämnesinnehåll i bildämnet, samt den kunskap och ämnesområden som bildlärare anser är viktigt att undervisa inom bildämnet. Studien bygger på en kvalitativ metod där fyra bildlärare deltog i en semistrukturerad intervju. LÄS MER

  4. 19. "Det är så vitt, det är så stort" : En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar av sitt arbete med flerspråkiga elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Dahlskog; Kristin Ahrle; [2023]
    Nyckelord :Developmental Language Disorder DLD ; språkstörning; flerspråkighet; anpassningar; uppfattningar; lärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ge en bild av grundskollärares uppfattningar av deras arbete med flerspråkiga elever med språkstörning. Utgångspunkten i studien är frågeställningarna: Hur uppfattar grundskollärare begreppen språkstörning och flerspråkighet? Vilka kunskaper och resurser uppfattar grundskollärare att de behöver för att kunna tillgodose flerspråkiga elever med språkstörning i undervisningen? Hur uppfattar grundskollärare att de anpassar sin undervisning så att flerspråkiga elever med språkstörning tillgodoses i undervisningen? Studien utgick från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  5. 20. Synen på matematik : En studie om pedagogers attityder och användning av matematik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnéa Andersson; Sofia Wahlquist; [2022]
    Nyckelord :attityder; matematik; förskola; pedagoger; åldersinriktning; utbildningsnivå;

    Sammanfattning : Sammanfattning Uppsatsen syftar kring att få en större inblick i vilka attityder och upplevelser pedagoger i förskolan har till ämnet matematik. Området är intressant att undersöka då det inte finns många studier som avser pedagogers attityd till matematik. LÄS MER