Sökning: "undervisning i mångkulturell skolan"
Visar resultat 21 - 25 av 64 uppsatser innehållade orden undervisning i mångkulturell skolan.
21. Interkulturell undervisning i ett av Malmös utbildningsområden
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I den svenska skolans värdegrund nämns kulturell mångfald som något som skolorna bör eftersträva. Teorier om hur man skapar en skola där det finns mer kulturell mångfald har format det som kallas interkulturell/mångkulturell undervisning. LÄS MER
22. En skola i ett mångkulturellt samhälle : En studie gällande två skolors arbete gentemot skolverkets allmänna råd
Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : I läroplanen (Skolverket, 2011) framgår det att skolan ska ge alla elever en likvärdig utbildning. I denna studie kommer vi rikta in oss på nyanlända elever och hur två exempelskolor arbetar med undervisning av nyanlända elever. LÄS MER
23. Ensam i mångkulturen : En kvalitativ studie om lärares undervisning inom idrott och hälsa i en mångkulturell skola.
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Invandringen till Sverige har under de senaste sex åren ökat kraftigt. Detta har lett till skolor runt om i landet nu har blivit mångkulturella, det vill säga att det finns många kulturer på samma område. Skolans resurser att möta den ökade andelen nyanlända elever är ibland inte tillräckligt. LÄS MER
24. Mångkultur, vad, när, hur? En kvalitativ studie om pedagogens uppfattningkring mångkultur och mångkulturellt arbete i skolan.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : En av skolans viktigaste uppgifter är att stimulera lusten till det livslånga lärandet. Skolan är en mötesplats där individer från hela samhället möts och sätts samman. Sverige är idag ett mångkulturellt land, pedagoger möter varje dag elever med olika kulturer, bakgrunder, samhällsklasser, erfarenheter och upplevelser. LÄS MER
25. Historieämnets mångkulturella uppdrag : En undersökning av hur verksamma lärare pratar om det mångkulturella uppdraget
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syftet med uppsatsen är att ge en bild av hur verksamma historielärare pratar om och arbetar med det mångkulturella uppdraget som ligger latent i all undervisning i skolan. Mångkulturalitet i det här avseendet fokuserar på hur lärare tänker kring etnisk mångfald och på hur detta avspeglas i undervisningen. LÄS MER