Sökning: "undervisning i mångkulturell skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 64 uppsatser innehållade orden undervisning i mångkulturell skolan.

  1. 16. En inkluderande religionsundervisning i ett mångkulturellt klassrum : En allmän litteraturstudie om undervisning i religionskunskapför årskurs F–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elin Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Religionsundervisning; religionskunskap; mångkulturell skola; inkludering och religionsdidaktik.;

    Sammanfattning : I den här allmänna litteraturstudien har det undersökts om hur lärare kan undervisa på ett inkluderande arbetssätt inom religionskunskapen och vilken syn elever har på religionsundervisningen i en mångkulturell skola. Problemet angrips utifrån olika synvinklar, både vilka fördelar en mångkulturell skola har men även vad som är utmaningarna för lärare och elever. LÄS MER

  2. 17. Det mångkulturella och tvåspråkiga klassrummet. : En komparativ analysstudie av åtta vetenskapligt granskade artiklar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Per Johansson; [2017]
    Nyckelord :Inkludering; Lärare; Mångkultur; Språk; Undervisning.;

    Sammanfattning : Jag ser att vårt samhälle kliver in i en era av en tydligare globalisering och ett mångkulturellt samhälle där vi behöver gå ifrån vårt monokulturalistiska synsätt och se mångkulturen som en framgång och en resurs. Att se mångkulturen som en resurs kan ibland ses som en utopi snarare än en reell framtid, vår uppgift som lärare är tydlig när det kommer till inkludering och att låta alla elever ha rätt till en jämlik skolgång. LÄS MER

  3. 18. När olika kulturer möts i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marina Nikolov; [2017]
    Nyckelord :Interkulturell; Kompetens; Kultur; Kulturkrock; Kulturmöte; Mångkultur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur man som lärare handhar mötet mellan olika kulturer i skolan. Underlaget har varit tio frågor som ställts till lärare på två olika skolor. LÄS MER

  4. 19. Jämförelse av språkutvecklande arbete och elevers språkbad mellan mångkulturell skola och homogent svensk skola - och dess påverkan på de undervisande pedagogerna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johan Stjernfeldt; [2017]
    Nyckelord :flerstämmighet; inställning; jämförelser; ledarledd fritid; resurser; språkbad; språkutveckling; stöttning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med arbetet var att utifrån pedagogers perspektiv undersöka hur elevunderlag påverkar i vilken grad språkutvecklande arbete sker på två, utifrån sett, helt skilda skolor. Men också för att identifiera eventuella skillnader och kritiska aspekter i dessa elevers skolsituation samt under deras fritid och hur detta sedan påverkar de undervisande pedagogerna. LÄS MER

  5. 20. ”En av grunderna i demokrati är alla människors lika värde, det spelar ingen roll var vi kommer ifrån” : En kvalitativ studie om islamundervisningen med fokus på ”vi” och ”dem”, ur ett lärarperspektiv.

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Xhemaili Liridona; Floriana Mavraj; [2016]
    Nyckelord :Islam; undervisning; ”vi” och ”dem”; segregation; fördomar; media;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi utifrån ett lärarperspektiv islamundervisningen på tre kommunala grundskolor, i en mångkulturell stad, Landskrona. Studiens fokus ligger vid att undersöka om ett ”vi” och ”dem” tänkande präglas i undervisningen om islam. LÄS MER