Sökning: "undervisning i yrkesförberedande program"
Visar resultat 6 - 10 av 41 uppsatser innehållade orden undervisning i yrkesförberedande program.
6. MEDIE-OCH INFORMATIONSKUNNIGHET I GYMNASIESKOLAN : En studie i hur skolbibliotekarier och lärare kan samarbeta för ökad måluppfyllelse
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Den här studien handlar om medie-och informationskunnighet (MIK) i gymnasieskolan. Syftet är att ge exempel på hur skolbibliotekarier och lärare kan samarbeta i undervisningen, för att stärka elevernas medie-och informationskunnighet, utifrån de mål som beskrivs i läroplanen för gymnasieskolan (Gy11). LÄS MER
7. Elevers syn på ergonomi inom idrott och hälsa : En kvantitativ studie på gymnasieelever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Förberedes elever i idrott och hälsa 1, som studerar yrkesförberedande eller studieförberedande program till ett livslångt lärande inom ergonomi med syfte att förebygga arbetsskador? Tidigare forskning poängterar ett samband mellan utbildning och ergonomi vilket kan förebygga arbetsskador. Skolinspektionens granskning beskriver hur ergonomiundervisning på gymnasieskolor är bristfällig, där eleverna inte ges möjlighet att utveckla ett sammanhang och helhetsperspektiv i deras framtida yrke. LÄS MER
8. ”Dessa dumheter som finns får du plocka fram i alla religioner” : En kvalitativ undersökning om framställningen av islam i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : The essay aims to study how Islam is presented in the teaching and how these representations are interpreted based on Edward Said's theory of Orientalism and Mattias Gardell's theory of Islamophobia. Said's theory is based on a "we" and "them" perspective where Said believes that ideas have been created that represent the Orient or the Middle East, the Arab and Islam in a way where the West becomes its counterpart. LÄS MER
9. BFL - Ett framgångsrikt skolutvecklingsprojekt? : En studie av effekterna av ett uppifrån kommande utvecklingsinitiativ.
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Studien syftar till att belysa huruvida bedömning för lärande (BFL) har institutionaliserats bland lärarna på Lindängsgymnasiet efter ett genomfört skolutvecklingsprojekt. Den har också som mål att, med utgångspunkt i en teori om framgångsrik skolutveckling som utvecklats av Ulf Blossing, ta reda på vilka faktorer under initierings- och implementeringsfasen som kan ha varit avgörande för huruvida projektet nådde institutionaliseringsfasen eller inte. LÄS MER
10. "Varför ska man kunna det här?" : En litteraturstudie om undervisningsmetoder i matematik på yrkesförberedande program
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Denna litteraturstudie redogör för undervisningsmetoder i matematik på yrkesförberedande program. Undervisningsmetoderna diskuteras dels utifrån hinder i relation till metoderna och dels utifrån grad av generaliserbarhet och således möjlighet att direkt tillämpa dem på olika yrkesförberedande program. LÄS MER